Ardi.am-ը զրույցի է հրավիրել
գրականագետ Արքմենիկ Նիկողոսյանին: Տագնապի ու ճգնաժամի պայմաններում ազգի փրկության բանալիները որոնում
են նրա մշակույթի, գրականության մեջ: Ուրեմն, ավելի պահանջված թեմա չէինք կարող
գտնել մեր օրերի համար, քան գրական ընթացքի ու դրան ուղղված մասնագիտական հայացքի
երևակումը:
— Արքմենի՛կ, մեծ
խնդիրներից ծնվում է մեծ գրականություն, բարձր արվեստ: Մենք առավել քան մեծ խնդրի
առջև ենք հայտնվել ազգովի, պետականորեն: Այս մասին ի՞նչ են գրում կամ ի՞նչ կգրեն
այսօրվա գրողները:
— Այս օրերին նաև տեսակետ կարդացի, որ
մենք պատերազմում պարտվեցինք, որովհետև չունենք ուժեղ գրականություն: Դա առնվազն
սխալ պատկերացում է: Այլ հարց է, որ ստեղծված, իմ կարծիքով, ուժեղ գրականությունը
չվերլուծվեց, չընթերցվեց, ուստի՝ այդ գրականությամբ ամրագրված թերությունները,
շտկելի տեղերը չթիրախավորվեցին ու չվերացվեցին, դրա համար այսօր ունենք այս
իրավիճակը: Ամեն դեպքում՝ կարծում եմ, որ արդի հայ գրականության առաջիկա այսպես
ասած՝ մարտավարություններից մեկը լինելու է պետականամետ գրականություն ստեղծելը, գրականություն, որն
ուժեղ կլինի նախևառաջ իր բովանդակությամբ, գաղափարական հարցադրումներով,
ընդհանրացումներով, տեսլականներով, և ձևը չի լինի գերական: Մյուս կողմից՝
ընթերցողն ու մասնագիտական շրջանակներն էլ պետք է փոխեն իրենց վերաբերմունքը
այդտեսակ գրականության նկատմամբ, նախ՝ ընթերցողի առումով՝ շատ կարդալով,
գրականագետների առումով՝ արժևորման թիրախներով:
— Ձեր հրապարակային ելույթներում հաճախ հանդիպող անուն է Վահան Տերյանը: «Մի՞թե վերջին պոետն եմ ես»-ի այսքան արդիական դառնալը կանխատեսո՞ւմ էիք տառացիորեն ամիսներ առաջ:
— Ես այն համոզմանն եմ, որ դասական
գրականության որևէ երկի արդիականությունը վատ բան է իրականում: Դա նշանակում է, որ
խնդիրը, որը բարձրացվել է ժամանակին, չի լուծվել: Դրա պատճառները կարող են տարբեր
լինել, բայց դե փաստը մնում է փաստ՝ չի լուծվել: Ինչ վերաբերում է Տերյանին, ու
առավել ևս՝ Ձեր նշած բանաստեղծությանը, ապա Տերյանը երբեք չի եղել ոչ արդիական, հատկապես իր
քաղաքացիական տարերքի բանաստեղծություններով: Ցավոք, չի եղել: Բայց մի կարևոր
շեշտադրում՝ «Մի՞թե վերջին պոետն եմ ես…» բանաստեղծությունը ո՛չ իր ժամանակին, ո՛չ
էլ այսօր սոսկ կանխատեսման գործառույթ չի ունեցել ու չի: Այն մարտահրավերի
բանաստեղծություն է, հակառակն ապացուցելու մարտահրավերի բանաստեղծություն:
«Մի՞թե»-ն հենց դա է խորհրդանշում: Մենք այդ կերպ պետք է ընկալած լինեիք այդ
բանաստեղծությունը նախկինում, իսկ հիմա առավել ևս այդ մարտահրավերի
տրամաբանությամբ պետք է ընկալենք: Իսկ ինչ ենք արել մենք տարիներ շարունակ.
ողբերգական, լացկան երանգավորում ենք տվել մեր պոեզիայի ամենահզոր բանաստեղծություններից
մեկին, կամ գուցե՝ դիտմամբ անտեսել ենք նրա մարտահրավերը, որպեսզի մեր
ծուլություններն ու թուլություններն արդարացնենք:
— Մտավորականը միշտ ամենախոցելին է դժվարին իրավիճակներում, բայց և նա է ընդվզումի առաջամարտիկը՝ վերջին հաշվով: Ի՞նչ խոչընդոտներ ու խթաններ են հաղթահարում ժամանակակից գրողները ստեղծագործական իրենց ընթացքներում, ի՞նչ առաքելության են լծված հիմա նրանք:
— Ես կարծում եմ ժամանակակից հայ գրողի
խնդիրը հաղթահարումի տեսանկյունից նախևառաջ հոգեբանական է: Անդրադառնալ, թե
չանդրադառնալ, գրել, թե գրել, հիմա գրել, թե վաղը գրել, բովանդակության ու
գաղափարի վրա սևեռվել, թե հետևել մոդայիկ դրսևորումներին, ներքին այսպես սպառման
գրականություն ստեղծել, թե ձգտել համաշխարհային փառքի և այլն: Ինչ վերաբերում է
առաքելությանը: Այդ բառը չէի օգտագործի: Ու ընդհանրապես, բավական է էս երկրում
աշխատել առաքելության պոզայով, ինչպես շատերի խոսքում կարելի է տեսնել էդ
բարձրագոչությունը: Էս երկիրը ամենօրյա տքնաջան, որակյալ աշխատանքի կարիք ունի,
այդ թվում ու երևի թե նախևառաջ՝ գրողների, որովհետև Հրանտ Մաթևոսյանի ասած՝ «Երկրի
վրա ինչ որ կատարվում է, կատարվում է նախ խոսքի մեջ»:
Զրույցը՝ Կարինե
Ռաֆայելյանի