maltepe escortbostancı escortanadolu yakası escortankara escortataşehir escortjeux de pouletbetmatikistanbul escort bayanescort bayan ankaragrandpashabetgrandpashabethacklinkdeneme bonusujojobetjojobet kaydolmatadorbetjojobet giriştrend topic satın albetebetjojobetjojobetbetebetjojobetbetkanyonjojobet girişjojobet girişjojobetpusulabetgrandpashabetdumanbetcasibommatbet girişjojobetsahabetextrabetholiganbet girişjojobet giriştipobetankara bayan escortgrandpashabet girişcasibom girişjojobetjojobetjojobet girispiabettambetcasibom girişcasibomcasibom girişcasibom girişcasibom girişjojobetcasibomdumanbetcasibomistanbul escortbetcioGEO ACADEMYbio linkdeneme bonusumarsbahiskavbetonwinkavbetcasibomjojobet girişcasibom girişjojobet girişjojobetpusulabetholiganbetslot oyunlarıjojobet girisjojobet girişmatbetbahiscomTümbetilbet girişJOJOBETjojobetgüvenilir casino siteleritipobetMarsbahiscasibom adreslunabetcasibombetciomeritkingmatbet güncelmatbet günceljojobet girişjojobet girisjojobet girişjojobet girişcasibombetkomTümbetvaycasinobetnanoholiganbetvaycasino girişvaycasino girişjojobetjojobetpusulabet girişcasibomjojobetmatbetmatbetmatbetjojobet girişjojobet girisjojobet girişjojobet girişsahabetjojobetjojobet girişjojobetjojobetcasibombetsmovebetsmovegalabetcasibom girişgaziantep escortgaziantep escortporno izlecasinolevantmarsbahisgrandpashabetvaycasinokavbetcasibom girişextrabetcasinolevantGüvenilir Slot sitelericasinolevantcasibomcasibomjojobet girişcasibombahsegeljojobetjojobet twittergiriş jojobetjojobet girişcasibomcasibomjojobetcasibomcasibomjojobetjojobetjojobetcasibomcasibomCASİBOMCASİBOMcasibomCASİBOMcasibompadişahbetmatbetcoinbarCASİBOMAsyabahissetrabetjojobettcasibom güncelmatadorbetmatadorbetMeritkingmatbetmatbetmatadorbet CASİBOMMARSBAHSEGELJOJOsugar rushlevant casinobetriyal girişjojobet girişJOJOBET GİRİŞJojobet Girişcasibomjojobet girişcasibomjojobetbetnanojojobetcasinoplus giriş
ԳրաԴաշտ Կարինե Ռաֆայելյան

Բանաստեղծելու սխրանքը

08.01.2024

Առերևույթ փխրուն, բանաստեղծության չափ աննյութական թվացող կերպարի տակ գրող, հրապարակախոս Նանեն ուժեղ, կամային, համարձակորեն հեռատես անհատականություն է, որը բոլորից առաջ է նկատում և ահազանգում իր ազգին, հայրենիքին, աշխարհին, մարդկությանն սպառնացող վտանգի մասին: Նրա հրապարակախոսությունն այնպիսի շեշտադրումներ է երևան հանում, որ դավադրապաշտական ուսմունքի հեղինակներին անգամ կարող է զարմացնել, թե որքա՜ն իմաստուն ու զգոն է մանկամարդ, երազող, բանաստեղծական այս հայուհին:

Այսքան խորաթափանց մարդու համար չափազանց դժվար պիտի լիներ բանաստեղծելը, որովհետև իր ու մեր ապրած ժամանակը հեռու է ու օր օրի ավելի է հեռանում բանաստեղծությունից: Բայց Նանեն, ինչպես երևում է, կարողանում է իր անձնական տարածությունը սահմանազատել վայրի, դիվային համընդհանրությունից ու այդ տարածության մեջ մնալ բանաստեծության հետ մենակ:

Հասկանալի է, որ տրամադրությունները թելադրվում են կյանքից, և դրանք միշտ չէ, որ լիրիկական են, ներանձնական: Բայց ինչի մասին էլ որ գրում է Նանեն, մնում է ինքն իրեն, իր ներշնչանքին հավատարիմ: Վկա՝ «Անցում կյանքով» ժողովածուն:

Ու ես… նորից-նոր՝

Ասես գտած իմ կորցրած հունը –

Ամեն Աստծո օր ու ամեն գիշեր

Վերադառնում եմ,

Վերադառնում եմ… (էջ 10):

Սա գրվել է 2017-ին: Սա Նանեի վերադարձն է Էրգիր, որում կորցրածի ցավն է տրոփում՝ մեծ ու նոր կորցնումից առաջ, որ հետո պիտի գար. վերադարձը չի առարկայանում, բայց գրողի ուղերձը հստակ է, լի հավատավորի վստահությամբ, որովհետև գրողը մարգարե է:

Ցած սահեց

Երկնափեշը կապույտ,

Ու բիլ մշուշ է օրորվում

Լեռների պարին միահյուս.

Անջատեմ հեռախոսս,

Համացանցային

կապերը բոլոր,

Բաց չթողնեմ

պահն այս այգաբացի՝

Անբիծ ու երկնաշունչ: (էջ 14):

Բնապատկերը Նանեի մոտ ներքին խոհը բացելու բանալի է, ոչ թե սոսկ բանաստեղծական պատկեր: Ու հեղինակը մերժում է այդ խոհի խաթարումին սպառնացող առօրյա խառնաղմուկը: Նա բնության հետ միահյուսվելու, թեկուզ և նրա քմայքներին հակադրվելու պահանջն ունի: Եվ անգամ մարտահրավեր է նետում բնությանը՝ բանաստեղծի ինքնաբավության դիրքերից.

Ձյունում է՝ ձյունի –

Ճերմակ մելամաղձ բերած անհունից…

Ես անթեղել եմ ամառվա հուրը

Ու տանս ներսում

Ե՛ս եմ իմ հյուրը… (էջ 18):

Նանեին ու բոլորիս ծվատած 44-օրյա պատերազմը, որ դեռ չի ավարտվել, դարձել է օրագրություն: 21.10.20 թվագրված, «Օր 25-րդ դեպի հաղթություն» ենթավերնագրված բանաստեղծության մեջ գրողի միամիտ, բայց լուսավոր հավատն է.

Հաղթության գինին հասել է, տղեեեեե՜րք,

Ձե՛զ է սպասում… (էջ 35):

Այո՛, միամիտ: Բայց չմոռանանք՝ գրողը մարգարե է: Երբ Նանեն գրում էր «Լավագույն տղերքը մենք ենք» հուշապատումը, առաջին հանդիպումը, ի վերուստ սահմանված նախախնամությամբ, մեր հերոս նահատակներից մեկի նորածին եղբոր օրորոցից սկսվեց. կյանքի շարունակականության ու վերածննդի անժխտելի փաստարկ: Ուրեմն, ինչպե՞ս չհավատալ հաղթության հեռանկարին:

2020-ից առաջ և հետո գրված գործերը ներհյուսված են, փոխլրացնող, որքան էլ որ տարբեր են հոգեվիճակները:

Հետպատերազմյան շրջանի (թեև ասացինք՝ պատերազմը դեռ չի ավարտվել) բանաստեղծությունները ինքնակեղեքումի շեշտով, փակուղին բացող բանալի-բանաձևերի փնտրտուքով են շնչում: Եվ Նանեն նոր օրերին համահունչ վերաձևակերպում է թումանյանական «Ապրե՛ք, երեխեք, բայց մեզ պես չապրեք» իմաստաբանությունը.

«Լաո՛, զարթնի՛ր»,

Բայց ոչ երբեք մեզ պես անմիտ –

Հույսդ՝ «հայի խելքին վերջին»… (էջ 41):

Տրամադրության, պատկերի արտահայտչամիջոցների ընտրության մեջ Նանեն դիպուկ է, նրբաճաշակ, հնարամիտ: Նրա հորինած-չհորինած բառ-եզրույթները ներդաշնակ համադրության մեջ են՝ նրբաթույր, ծաղկածուփ, կանաչահեղձ, երկնաշունչ…

«Կապույտ հեռուներ» շարքը, հատկապես՝ 2010-2013 թթ. գրված գործերը կնոջ անձնական ապրումի, սիրո խոստովանության, սիրային բախումների տրամադրության արտահայտություններ են հիմանականում: Եվ որքա՜ն ցավալի է, որ կյանքը Նանեին զրկել է անմնացորդ դրանց տրվելու, իր միջի կնոջ, բացառապե՛ս կնոջ բարդ ու դյուրին սեթևեթումները բանաստեղծելու բարեբախտությունից:

Ինձ հանձնում եմ Քո

Փրկարար Լույսին.

Մաքրիր ինձ, իմ Տե՛ր,

Մաքրիր ինձ ի վե՜րջ…(էջ 195):

Այս տողերը գրքի վերջին բանաստեղծությունից են՝ գրված 2023-ի հուլիս ամսին: Այսպես ամփոփվում է բանաստեղծի հավատն ու վստահությունն առ Երկնավորը: Նանեն այս հավատի ու վստահության մեջ անմրցելի է, որքան էլ բիրտ իրականությունը հակադրվում է իր աստվածախույս ծամածռությամբ: Ասվածի մի վկայություն էլ տարիներ առաջ իմ արած հարցազրույցի վերնագիր դարձած տողն է. «Վերջին խոսքը Բարձրյալինն է»: Չհամաձայնել չես կարող:

Ես շա՜տ կցանկանայի, որ Նանեի հաջորդ բոլոր գրքերը ծնվեին ցավի բացառումի, թանկ վերագտնումների, հաղթության գինու արբեցումի դողով, բայց ես երազող լինելուց առաջ, հետո և մշտապես իրատես եմ: Ու այդ իրատեսությունը, ցավոք, դեռ մեծ հույսեր չի ներշնչում:

Կարինե Ռաֆայելյան

No Comments

Leave a Reply