maltepe escortbostancı escortanadolu yakası escortankara escortataşehir escortjeux de pouletbetmatikistanbul escort bayanescort bayan ankaragrandpashabetgrandpashabethacklinkdeneme bonusujojobetjojobet kaydolmatadorbetjojobet giriştrend topic satın albetebetjojobetjojobetbetebetjojobetbetkanyonjojobet girişjojobet girişjojobetpusulabetgrandpashabetdumanbetcasibommatbet girişjojobetsahabetextrabetholiganbet girişjojobet giriştipobetankara bayan escortbetparkjojobet girişjojobet girişjojobetjojobetgrandpashabet girişcasibom girişjojobetjojobetjojobet girispiabettambetcasibom girişcasibomcasibom girişcasibom girişcasibom girişmarsbahis girişcasibomdumanbetcasibom girişistanbul escortbetcioGEO ACADEMYbio linkdeneme bonusumarsbahiskavbetonwinkavbetcasibomjojobet girişcasibom günceljojobet girişjojobetmatbet girişholiganbetslot oyunlarıjojobet girisjojobet girişmatbetbahiscomTümbetilbet girişJOJOBETjojobetgüvenilir casino siteleritipobetMarsbahiscasibom adreslunabetcasibom girişbetciomeritkingmatbet güncelmatbet günceljojobet girişjojobet girisjojobet girişjojobet girişcasibom güncelbetkomTümbetvaycasino girişbetnanoholiganbetvaycasino girişvaycasino girişjojobetjojobetpusulabet girişcasibomjojobetmatbetmatbetmatbetjojobet girişjojobet girisjojobet girişjojobet girişsahabetjojobetjojobet girişjojobetjojobetcasibombetsmovebetsmovegalabetcasibom girişgaziantep escortgaziantep escortporno izlecasinolevantmarsbahisgrandpashabetvaycasinokavbetcasibom girişextrabetcasinolevantGüvenilir Slot sitelericasinolevantcasibomjojobet girişjojobet girişcasibombahsegeljojobet girişjojobet giriş günceljojobetjojobetmarsbahisJOJOBETjojobetJOJOBETJOJOBETcasibomcasibomcasibomcasibommarsbahisCASİBOMCASİBOMcasibomCASİBOMcasibompadişahbetmatbetcoinbarCASİBOMasyabahissetrabetjojobettcasibom güncelmatadorbetmatadorbetMarmaris Travestimatbetmatbetmatadorbet CASİBOMMARSBAHSEGELJOJOsugar rushlevant casinobetriyal girişjojobetJojobetjojobet girişcasibomjojobet girişcasibomjojobetbetnanojojobetcasinoplus giriş
Կինո Սիրանույշ Գալստյան

Համո Բեկնազարյանի «Զանգեզուր» ֆիլմը

13.02.2024

Ժամանակի համատեքստն ու վերժամանակայինը

1937 թվականին ողջ խորհրդային տարածքում, իհարկե նաև` Հայաստանում, բռնաճնշումների զոհ դարձան մեծաթիվ երևելի մտավորականներ, այդ թվում` կինոգործիչներ, որոնք իբրև «ժողովրդի թշնամիներ» գնդակահարվեցին կամ հայտնվեցին մահվան ճամբարներում: Այսպես, քաղաքական զրպարտության զոհ դարձան Դանիել Դզնունին` Բեկնազարյանի ընկերը և աջ ձեռքը հայ կինոյի հիմնադրման ու կայացման գործում, և ռեժիսոր Ամասի Մարտիրոսյանը, որոնք մի քանի տարի բանտերում անցկացնելուց հետո վերադարձան քայքայված առողջությամբ: Մեծանուն գրող Ակսել Բակունցը, որ ռեժիսորի առաջարկությամբ սկսել էր աշխատել նրա հաջորդ` «Զանգեզուր» ֆիլմի սցենարի վրա, եղերական վախճան ունեցավ: Թերևս հրաշքով միայն չձերբակալվեց իր կինոկարիերայի գագաթին գտնվող Բեկնազարյանը, որ արդեն մեծ հեղինակություն էր խորհրդային ողջ կինոհամակարգում:

* * *

«Զանգեզուրը» քաղաքացիական պատերազմի` դաշնակցականների իշխանության վերջին օրերի և խորհրդային կարգերի հաստատման մասին «պատմահեղափոխական» կոչված ֆիլմերից պիտի լիներ, որպիսիք գաղափարախոսական պարտադրանքով նկարահանվում էին խորհրդային դարաշրջանում բավական մեծ քանակությամբ: Ազգային կինոյի գլուխգործոց համարվող «Պեպոյից» հետո, որը Ստալինի կարծիքով, «հին Թիֆլիսի կենցաղը և բարքերը հիանալի էր փոխանցում, սակայն հանդիսատեսին ոչ մի գաղափարական-քաղաքական լիցք չէր հաղորդում, քանի որ չէր շոշափում արդիականության հրատապ խնդիրներից և ոչ մեկը»[1], Բեկնազարյանի առաջ դրվում է այդպիսի կինոնկար բեմադրելու խնդիր: Քանի որ ապագա ֆիլմի գործողությունները ծավալվում էին Զանգեզուրում, իսկ տաղանդավոր գրող Բակունցը ծննդով այդտեղից էր, հենց նրան է առաջարկվում գրել սցենարը: Նպատակ կար ֆիլմը նկարահանելու մինչև 1937 թ. նոյեմբերը, հեղափոխոխության 20-ամյակի առթիվ: Սակայն աշխատանքները բավական երկար են տևում: Փորձենք վերականգնել դեպքերի ընթացքը:

Դզնունու վկայությամբ` Բակունցը «աչքի առաջ ուներ Զանգեզուրի ռեալ մարդկանց… Նա հաճախ էր գալիս «Հայկինո»` բերելով իր ստեղծած որևէ էպիզոդ կամ տեսարան, կարդում, վեճի էր բռնվում առանձին կինոաշխատողների հետ և, խորամուխ լինելով իր ձեռքի տակ եղած հարուստ նյութի և իրական դեպքերի մեջ, ստեղծում նորանոր կերպարներ, պատկերում հերոսամարտի առանձին դրվագներ: Եվ երբ սցենարը ամբողջովին պատրաստ էր, այն ենթարկվեց կինոաշխատողների բազմակողմանի քննարկմանը և արժանացավ ընդհանուրի բարձր գնահատականին: ՀԿՊ կենտկոմի քարտուղար Աղասի Խանջյանի բնակարանում հեղինակը կարդաց իր սցենարը հրավիրված պատասխանատու ընկերների շրջանում: Սցենարը այստեղ ևս դրական գնահատական ստացավ և միաժամանակ արվեցին որոշ ուղղումներ, որոնցով և զբաղվեց Բակունցը հետագա ամիսներին և ապա մեկնեց Մոսկվա, որպեսզի սցենարի վերջնական մշակմանը մասնակցի նաև ֆիլմի բեմադրող ռեժիսյորը` Հ. Բեկնազարյանը: Այդ համագործակցությունը սակայն դեպքերի բերումով շուտով կասեցվեց և «Զանգեզուր» ֆիլմի սցենարի նոր տարբերակի ստեղծումը հանձնվեց Հ. Բեկնազարյանին, Յա. Դուկորին և Վ. Սոլովյովին»[2]:

Բեկնազարյանն իր հուշերում գրում է. «…Ես բազմիցս ցանկություն էի հայտնել ծանոթանալու այդ լիբրետոյին, բայց ամեն անգամ Բակունցը պատասխանում էր, որ շուտով այն կհաստատվի, և դրանից հետո մենք անմիջապես կսկսենք աշխատանքը սցենարի վրա: Մենք այդպես էլ չտեսանք այդ հաստատումը»[3]:

Սարսափելի վախերի և իրադարձությունների շրջան էր: Որոշ ժամանակ անց նրանց է հասնում Աղասի Խանջյանի մահվան գույժը: Կյանքի վերջին տարիներին է միայն Բեկնազարյանն իմացել, որ Խանջյանի ողբերգական վախճանը Բերիայի ձեռքի գործն էր: Իսկ այն օրերին` այդ եղերական դեպքից որոշ ժամանակ անց, երբ Բեկնազարյանը մեկնում է Մոսկվա, Բակունցի հետ պայմանավորված է լինում, որ սցենարի լիբրետոն հաստատվելուն պես նա նույնպես կթռչի Մոսկվա: Մոտ երկու շաբաթ հետո Բակունցը հեռաձայնում է: Բեկնազարյանին շատ է ուրախացնում նրա զանգը, սակայն վերջինս տատանվելով է պատասխանում այն հարցին, թե լիբրետոն հավանությա՞ն է արժանացել, ամեն ինչ կարգի՞ն է… Նա ասում է, որ ամեն ինչ կբացատրի հանդիպելիս: Բեկնազարյանը սպասում է: Սակայն հանդիպումն այդպես էլ չի կայանում: Գրողի փոխարեն հանդիպատեղի են եկած լինում երեք անձինք` սև մեքենայով… Նրանք նախ Բեկնազարյանին են դնում Բակունցի տեղը, այնուհետև` սկսում հարցուփորձ անել, թե որտեղ է նա: Մեկ շաբաթից ծանուցագրով կանչում են Լյուբլյանկա` հարցաքննության, որի ընթացքում ռեժիսորից փորձում են կորզել տեղեկություն այն մասին, թե իբր այդ սցենարում Բակունցը մտադիր էր արդարացնել, նույնիսկ մեծարել դաշնակցականներին[4]

Փաստորեն, հակաբակունցյան թեժ պայքար է ծավալված եղել, որն առանց մատնությունների հազիվ թե հնարավոր լիներ: Եվ ավաղ, այն ավարտվել է մեծ գրողի վախճանով, որի մանրամասներն անհայտ են մնացել:

«Մեր օրերի քննադատ-տեսաբանները հազիվ թե կարողանան հասկանալ Բեկնազարյանի տագնապը, որ նա ապրեց Բակունցից անակնկալ կերպով զրկվելիս… Թե ի՞նչ է նշանակում այդ` ստեղծագործական, կազմակերպչական, ֆինանսական, հոգեբանական տեսակետից, ամեն մեկն առանձին վերցրած, բոլորը միասին մի հանգույցում, աննկարագրելի է Համո Բեկնազարյանի արիությունը չափելու համար»,- գրել է գրականագետ Արշալույս Արշարունին[5]:

Վերադառնալով Հայաստան` Բեկնազարյանը մեկնում է Զանգեզուր` նյութեր հավաքելու իրեն հետաքրքրող մարդկանց և իրադարձությունների, հատկապես` դաշնակցականների դեմ ուղղված պարտիզանական շարժման մասին: «Աշխատանքը հաջողությամբ էր ընթանում: Նրանում մենք կարծես փրկություն էինք գտնում ժամանակի ողբերգական կոնֆլիկտներից, այն տանջող հակասություններից, որոնց հանդիպում էինք յուրաքանչյուր քայլափոխին…»[6]:

Ֆիլմի նկարահանումները տեղի էին ունենում Սյունիքում և Գառնիի ձորում: Այդ հիանալի տեղանքները, հմուտ բեմադրման և մոնտաժի արդյունքում, էկրանին ընկալվում են որպես մեկ միասնական տարածություն: Յուրաքանչյուր ժայռ ասես ձեռակերտ քանդակ լինի, իր ուրույն դեմքն ունի. այստեղ անձնավորված է բնապատկերը: Սրածայր գագաթների, կիրճերի ու ջրվեժների տեսարանները կարծես հայոց բնաշխարհի սրտագրություն լինեն: Իսկ մարտական տեսարաններում կադրերի կոմպոզիցիան այնպիսին է, որ ժողովուրդը և լեռնային բնապատկերը միաձույլ են պատկերված: Այդ սկզբունքով են հղացված և բեմադրված զանգվածային տեսարանները, զորաշարժը: Օպերատորներն են Գարուշ Բեկնազարյանը և Իվան Դիլդարյանը: Ֆիլմի նկարիչներն են Սարգիս Սաֆարյանը և Միքայել Արուտչյանը:

Ֆիլմի գլխավոր հերոսի` Հակոբյանի նախատիպը լրագրող, բոլշևիկ հեղափոխական Հակոբ Կամարին է, որի անունով էլ հետագայում կոչվել է Արցախի Մարտակերտի շրջանի այն գյուղը, որտեղ նա ծնվել էր: 1920-1921 թթ. Կամարին կուսակցական ղեկավար աշխատանք է կատարել Զանգեզուրում և Լեռնային Ղարաբաղում: Կամային ուժեղ հատկանիշներով աչքի ընկնող այս անձնավորությանը մարմնավորել է Հրաչյա Ներսիսյանը: Հակոբյանն ուղարկվել է Զանգեզուր` պայքարելու Լեռնահայաստանում ամրացած դաշնակցականների և նրանց համակրող բրիտանացիների դեմ:

Նկար 3

Կադր՝ «Զանգեզուր» ֆիմից, կադրում՝ Գ. Գաբրիելյան, Հ. Ներսիսյան, Դ. Մալյան

Նրա հակառակորդի` Սպարապետի դերը խաղացել է Ավետ Ավետիսյանը: Այս կերպարի նախատիպը մեր ազգային հերոսն էր` Գարեգին Նժդեհը: Հաշվի առնելով, թե ինչ ժամանակներում է նկարահանվել ֆիլմը, հազիվ թե հնարավոր լիներ այլ կերպ ներկայացնել նրան: Հետաքրքրական է, որ «Խորհրդային կինոյի հակիրճ պատմությունը» գրքում հատկապես բարձր գնահատականի է արժանացել այս հերոսի ավետիսյանական մարմնավորումը. «Դերասան Ա. Ավետիսյանը գերազանց է փոխանցում դաշնակ Սպարապետի (հայերեն «սպարապետ» բառը նշանակում է «մեծ զորավար») խելքը և ատելությունը: Մեր առջև մեծ կրքերով, կայացած համոզմունքներով լիարյուն խառնվածքով մարդ է»[7]: Այստեղ նկատվել և նշվել են նաև ստեղծագործական այն հատկանիշները, որ առկա են Բեկնազարյանի գրեթե բոլոր գործերում. «Ֆիլմն ըստ ժանրի էպիկական է, բայց Բեկնազարյանին հատկապես հաջողվել են այն տեսարանները, որտեղ առաջին պլանում հանդես է գալիս կենցաղը, և որտեղ կա լիրիկա ու երգիծանք: Այդպիսին են եկեղեցում նկարված տեսարանները, ինչպես նաև պարտիզանական ջոկատի հրամանատարի` Մակիչի հանդիպումը մոր հետ»[8]:

Այս դերերը հուզական մեծ հավաստիությամբ խաղացել են Հասմիկը և Դավիթ Մալյանը: Ֆիլմում նկարահանվել են նաև Գուրգեն Ջանիբեկյանը, Գուրգեն Գաբրիելյանը, Գրիգոր Ավետյանը, Միքայել Գարագաշը, Ամասի Մարտիրոսյանը, Արամ Ամիրբեկյանը, Ցոլակ Ամերիկյանը, Մուրադ Կոստանյանը, Գեղամ Հարությունյանը, Բելլա Իսահակյանը, Նինա Ալթունյանը, Անդրեյ Կոստրիչկինը, Իվան Չուվելևը և ուրիշներ:

Հանճարեղ կոմպոզիտոր Արամ Խաչատրյանը ֆիլմի երաժշտությունը գրելիս հենվել է ժողովրդական երգերի վրա` դրանք հմտորեն զուգակցելով սիմֆոնիկ պարտիտուրի հետ: Իսկ ֆիլմի ավարտին աշուղի կատարմամբ` «Ելե՛ք քաջեր դուք հայկազուն, որ միշտ ծաղկի մեր հողը հին…» երգը, որ վերածվում է հաղթական քայլերգի, անկախ այն համատեքստից, որում հնչում է, մինչ օրս էլ ուժեղ հուզական ազդեցություն է թողնում: Հավելենք, որ առհասարակ ֆիլմում հնչող երաժշտությունն այստեղ ոչ թե հակադրում, պառակտում է քաղաքական իրադարձությունների ֆոնին միմյանց դեմ ելած նույն ազգի ներկայացուցիչներին, այլ հակառակը, հոգեպես, կարելի է ասել, միավորում է նրանց: Չէ՞ որ նույն ազգի զավակներն են նրանք. երկու կողմերի համար էլ հարազատ են ժողովրդական երգերն ու պարերը: Այս հայեցակարգի բարձրակետը, անշուշտ, Արմենի պարն է ժայռի գագաթին: Այս հերոսին իր համոզիչ խաղով կերպավորել է այն ժամանակ երիտասարդ Գուրգեն Գաբրիելյանը:

Դաշնակցականների գրոհի ժամանակ նրանցից մեկը ճանաչում է իր համագյուղացուն և, կրակելու փոխարեն «Ջա՛ն, Արմե՛ն ջան» գոչելով` սկսում է պարեղանակի ռիթմին համահունչ ուրախ-ուրախ ծափ տալ: Վերջինիս միանում են զենքը մի կողմ դնող դաշնակցական այլ զինվորականներ, որոնցից մեկը վերադասի կողմից գնդակահարվում է այդ պատճառով…

Չնայած կերպարների և իրադարձությունների պատկերման ընդգծված միակողմանիությանը, ֆիլմում առկա է ևս մի դրվագ, որ վերոհիշյալ տեսարանի շարունակությունն է: Նույն զինվորը, որ ճանաչել էր Արմենին և ոգևորված ծափ տվել` տեսնելով նրա կենսախինդ պարը, դրան հաջորդած կրակոցների տակ ծվարում է ժայռաբեկորների արանքում ու բարձրաձայն խորհրդածում. «Թե որ ներքև գնամ` մերոնց վրա եմ կրակելու, թե որ վերև գնամ` էլի պիտի մերոնց վրա կրակեմ… Ո՞նց անեմ…»: Այս դրվագը, նախորդի հետ միասին, հիրավի վերժամանակային արժեք ունի, քանի որ արտահայտում է քաղաքացիական հակամարտության ողջ դրամատիզմն ու ողբերգականությունը:

Ըստ Դզնունու վերոհիշյալ վկայության` սցենարի՝ Բակունցի տարբերակը չի պահպանվել, այլապես այն կարող էր իր արժանի տեղը գրավել գրողի երկերի ժողովածուում, մանավանդ որ վերջինս հայ կինոյի համար սցենար գրելը համարում էր մեր գրողների, և առաջին հերթին, իր պարտականությունը: Ֆիլմի լուսագրերում, իհարկե, գրված չէ Ակսել Բակունցի անունը, սակայն ֆիլմի սցենարի նոր տարբերակում պահպանվել են որոշ էպիզոդներ (Սպարապետի օրհնությունը և եկեղեցում թռուցիկներ տարածելը, Մակիչի և իր մոր մասնակցությամբ տեսարանները, պարտիզաններին վերաբերող հատվածները, ռազմական գործողությունները, սպիտակ սավաններով քողարկված «հանդի» միջով առաջ շարժվող զինվորները), որոշ էպիզոդներ հանվել են և մի շարք ուրիշներ են ավելացվել (բանտի տեսարաններ, Սամվելի դավաճանությունը, ֆիլմի ֆինալը և այլն):

Բեկնազարյանի «Զանգեզուր» կինոնկարն էկրան բարձրացավ 1938 թվականին (հարակից ռեժ.` Յակով Դուկոր):       

Սիրանույշ Գալստյան


[1] А. Бек-Назаров. Записки…, էջ 200:

[2] Դ. Դզնունի, Ակսել Բակունցի գրած սցենարները… https://kinoashkharh.am/2023/04/aksel-bakunc-scenarner-hay-kino/

[3] А. Бек-Назаров. Записки…, էջ 201:

[4] Նույն տեղում:

[5] Ժամանակակիցները Համո Բեկնազարյանի մասին, էջ 107-108:

[6] А. Бек-Назаров. Записки…, էջ. 204:

[7] Краткая история советского кино (1917-1967), общая редакция В. Ждана, ВГИК, М., 1969, էջ 226:

[8] Նույն տեղում:

No Comments

Leave a Reply