maltepe escortbostancı escortanadolu yakası escortankara escortataşehir escortjeux de pouletbetmatikistanbul escort bayanescort bayan ankaragrandpashabetgrandpashabethacklinkdeneme bonusujojobetjojobet kaydolmatadorbetjojobet giriştrend topic satın albetebetjojobetjojobetbetebetjojobetbetkanyonjojobet girişjojobet girişjojobetpusulabetgrandpashabetdumanbetcasibommatbet girişjojobetsahabetextrabetholiganbet girişjojobet giriştipobetankara bayan escortgrandpashabet girişcasibom girişjojobetjojobetjojobet girispiabetelitcasinocasibom girişcasibomcasibom girişcasibom girişcasibom girişjojobetcasibomdumanbetcasibom girişistanbul escortbetcioGEO ACADEMYbio linkdeneme bonusumarsbahiskavbetonwinkavbetcasibomjojobet girişcasibom girişjojobet girişjojobetpusulabetholiganbetslot oyunlarıjojobet girisjojobet girişmatbetbahiscomTümbetilbet girişJOJOBETjojobetgüvenilir casino siteleritipobetMarsbahiscasibom adreslunabetcasibombetciomeritkingmatbet güncelmatbet günceljojobet girişjojobet girisjojobet girişjojobet girişcasibom girişbetkomTümbetvaycasino girişbetnanoholiganbetvaycasino girişvaycasino girişjojobetjojobetpusulabet girişcasibomjojobetmatbetmatbetmatbetjojobet girişjojobet girisjojobet girişjojobet girişsahabetjojobetjojobet girişjojobetjojobetcasibombetsmovebetsmovegalabetcasibom girişgaziantep escortgaziantep escortporno izlecasinolevantmarsbahisgrandpashabetvaycasinokavbetcasibom girişextrabetcasinolevantGüvenilir Slot sitelericasinolevantcasibomcasibomjojobet girişcasibombahsegeljojobet giirsjojobetjojobetjojobetcasibomcasibomjojobetcasibomcasibomjojobetjojobetjojobetcasibomcasibomCASİBOMCASİBOMcasibomCASİBOMcasibompadişahbetmatbetcoinbarCASİBOMAsyabahissetrabetjojobettcasibom güncelmatadorbetmatadorbetMarmaris Travestimatbetmatbetmatadorbet CASİBOMMARSBAHSEGELJOJOsugar rushlevant casinobetriyal girişjojobet girişJOJOBET GİRİŞJojobet Girişcasibomjojobet girişcasibomjojobetbetnanojojobetcasinoplus giriş
ՄշակութաԳիծ ԳիտաՆյութ

Կազիմիր Մալևիչ. «Սև քառակուսի». Մեծ քրիստոնեական մշակույթի ստվե՞ր, թե՞ ընտանիքի նոր բանաձևի փնտրտուք` «Ծնող Ա» և «Ծնող Բ»

27.02.2020

20-րդ դարը գեղարվեստական կյանքի հրապարակում հայտնվեց այնպես հանկարծակի և վճռորոշ, որ ոչ ոք չմտածեց հետ նայել դեպի 19-րդը, որը հարևանությամբ էր, և ինչպես մոտակա գարնանային անտառը, պարուրված էր իր խնդիրների ու հաղթանակների շղարշով: 19-րդ դարի արվեստում դեռ կար գեղեցիկի և նրբագեղության ավանդական ընկալումը, բարոյախոսությունը դեռ չէր վերացել, հօդս չէր ցնդել, դեռ կային անցյալի արվեստի հետ շփման կետեր, մի բան, որ չես ասի 20-րդ դարի գեղարվեստական կյանքի մասին: 20-րդ դարն արտբիզնեսի դար էր, մի երևույթ, որ չէր եղել անցյալ ոչ մի դարում: Մեծ առուծախի համար հիմք դարձան կերպավորման արվեստի անհաստատ և ոչ միշտ հասկանալի չափորոշիչները… Միևնույն ժամանակ հենց 19-րդ դարում էին ծնվել 20-րդ դարի շատ ռեֆորմատորներ և փորձարարներ: Նրանք ի հայտ էին եկել շնորհիվ այն բանի, որ կոտրել էին ավանդական ձևը և ձևակերտումի նոր հորիզոններ էին բացել: Բացահայտել էին այն, ինչն իսկապես հետաքրքիր էր` բազմապատիկ անգամ փոխելով թե՛ ձևի, թե՛ կոնցեպցիայի որոնման դիտանկյունը: Դա նոր մոտեցում էր գեղարվեստական մտածողությանը, որը վերջնականապես կասեցրել էր քրիստոնեության գեղարվեստական ուսմունքը` իբրև արվեստի շարժիչ ուժի: Այո՛, 20-րդ դարը դուրս էր եկել ավանդական գեղարվեստական ձևերի սահմաններից, թեպետ իմ մատնանշած նկարիչը ավանդույթների ծիրում էր, և «սև քառակուսին» (գործածում եմ` ոչ միայն իբրև մետաֆոր) աշխարհի գեղարվեստական կյանքի միակ փայլատակումը չէր: Կատարվում էր ամբողջ մշակույթի, նաև ամբողջ կյանքի գլոբալ ինտերնացիոնալացում: Քիփլինգյան բանաձևը հարցականի տակ էր, քանզի Արևելքն ու Արևմուտքը սկսել էին ուշադրությամբ յուրացնել մեկմեկու, սկսել էին հասկանալ, որ առանց փոխըմբռնման և առանց փոխհատուցման չի կարող լինել ապագա: Խոսքը 20-րդ դարասկզբի մասին է. հետագայում Չիլիից մինչև ԱՄՆ, Իրանից մինչև Արաբական էմիրություններ, Չինաստանից մինչև աֆրիկյան երկրներ, Ճապոնիայից մինչև Ավստրալիա ազգային մշակույթները տարվեցին Արևմուտքի էսթետիկայով, հատկապես` նորարար ձևերի յուրացման փուլում: Արևմուտքի ճարտարապետությունն այնքան սիրելի դարձավ Արևելքին, որ գեղարվեստական ձևերի որոշ հարցերում Արևելքը փորձեց առաջ անցնել Արևմուտքից: 20-րդ դարի 30-ական թվականներից Արևմուտքն ու Արևելքը ներքաշվել էին այդ մեծ ինտերնացիոնալ գեղարվեստական սինթեզի մեջ: Քրիստոնեական երաժշտության ծոցից ելած ողջ դասական երաժշտությունն սկսել էր մանրակրկտորեն ուսումնասիրվել և զարգանալ: Հատկապես` կատարողական երաժշտարվեստը: Դիզայնի մասին կարող ենք ասել, որ այն ամբողջովին դուրս էր եկել 20-րդ դարի կերպարվեստից, քանդակագործությունից և ճարտարապետությունից (Բաուխաուզ, Վխուտեմաս-Վխուտեին և այլն) և նվաճել ողջ աշխարհը` հագուստից մինչև կենցաղային պարագաներ, ոսկերչական զարդերից մինչև ավտոմեքենաներ ու ինքնաթիռներ, սննդամթերքից մինչև մասնագիտական արտահագուստ… Ամե՜ն-ամեն բան դիզայնի աչալուրջ ուշադրության ներքո էր: Դիզայնը մարդկանց միավորեց: Այս հանգույցում  առանձնահտուկ դերը ճարտարապետությանն է, որը աշխարհի տարբեր անկյուններ տարավ կենցաղի նորմերը: Մարդկությունն սկսեց գիտակցել, որ ինքը միատեսակ է, թեկուզ և յուրաքանչյուր ժողովուրդ փորձում է ներմուծել անհատական ինչ-որ բան: Որոշ ժողովուրդներ դարձան դիզայնի առաջնորդներ` վերցնելով մշակույթի որոշակի սեգմենտներ: Եվ դա շարունակական գործընթաց է` հետագա գլոբալ սինթեզների համար: Մարդկության գիտակցության և երևակայության կյանքը երակազարկ է հիշեցնում: Ահա այդ նոր փուլում մարդկության կյանքը համընդհանրացնող իրադրության համար էլ հաշվարկված է յուրաքանչյուր ազգի փնտրտուքը գեղարվեստական մեծ սինթեզի ներսում: Դա 20-րդ դարում էր, ու կլինի նաև հետագայում:

….

Առաջնայնությունը եվրոպականին զիջող ռուսական կերպարվեստը հիացմունքի և հիստերիայի սահմանագծին էր` միաժամանակ: Ստեղծվեց մի իրավիճակ, երբ ռուս նկարիչներն սկսեցին արտահայտվել նոր արվեստի` իբրև Ռուսաստանի գեղարվեստական արվեստի վարկը փրկող գործոնի մասին: Նրանք ժամանում էին Մոսկվա կամ Պետերբուրգ, ձևավորում իրենց կապերը, պայծառատեսների նման բարբառում սեփական ճշմարտություններն ու կրկին անհետանում ինչ-որ տեղ: Լիներ դա Վլադիմիր Մայակովսկին, Վելիմիր Խլեբնիկովը, Վսեվոլոդ Մեյերխոլդը, Գեորգի Յակուլովը, թե Կազիմիր Մալևիչը…

….

Սկսած 19-րդ դարից` մանիֆեստները դարձել էին արվեստը հասկանալու կարևոր մաս: Քվինտեսենցիային հասան` սկսած 20-րդ դարի 50-ական թվականներից մինչև 21-րդի 1-ին տասնամյակը, երբ, ըստ էության, ստեղծագործողներն իրենք փոխարինեցին ստեղծագործություններին: Բացի մանիֆեստներից, նկարիչների վարքագծում ի հայտ եկան նաև ուրիշ բնորոշ դրսևորումներ. դրանք են` տրակտատների, աուդիոձայնագրությունների ստեղծում, թատերայնացված ելույթներ և սեփական գեղարվեստական ստեղծագործությունների  բազմակերպ մեկնաբանություններ` նկարների, օբյեկտների, ինստալյացիաների կամ այլ բաների տեսքով: Եվ որքան մոտենում ենք մեր օրերին, այնքան ավելի շատ են նրանք խոսում և գրում` պարզաբանելով իրենց «իմաստուն» մտքերը ոչ թե ստեղծագործական ներշնչանքով ու վարպետությամբ, այլ ինչ-որ «առանձնահատուկ անձնական մոտեցմամբ» սեփական ստեղծագործության առարկային: Այսպես, 20-րդ դարում դեկլարացիաները և մանիֆեստները իրական ստեղծագործությունից ավելի կարևոր դարձան:

….

«Սև քառակուսի». քրիստոնեական մշակույթի ածխացած մարմի՞ն, թե՞ ինտելեկտուալի զարմանք աշխարհի պարզությամբ …. թե՞ փոքրիկ ջրափոս, որն իրեն երկինք է երևակայում, քանզի արտացոլում է նրա մի բեկորը…

Ժամանակի ի՞նչ ծամածռություն է դա, որ բաժին է ընկել 20-րդ դարասկզբի նկարիչներին…

….

Մալևիչը մեկն էր արվեստի դյուրազգաց ռեֆորմատորներից:

….

30-ականներին Մալևիչը տարվեց պրոլետարական թեմայով. այսպես, վերջին նկարը, որի վրա նա աշխատեց, «Պուտիլովյան գործարան»-ն էր:

….

Յուրաքանչյուր 350-500 տարին մեկ մարդկությունը փոխում է իր վերաբերմունքը Ժամանակի և Տարածության նկատմամբ: Տարածության, ինչպես և Ժամանակի նոր հայեցակետը 20-րդ դարում դարձավ որոշիչ մշակույթի, ինչպես և կյանքի մեջ:

….

Կ. Մալևիչ. զգայուն գավառացի: Նա որսաց ժամանակի հովերը և փորձեց ազատություն տալ սեփական անհատականությանը` կերպարվեստի սահմաններից անդին: Նա նպաստեց դիզայնի ծնունդին առավել, քան գեղանկարչությանը:

….

Վրա էր հասել քրիստոնեական մշակույթի մահը: Աթեիստները` ժառանգության հանդեպ վիթխարի ցասումով, դարձան ռեֆորմատորներ և փորձարարներ, նոր մունետիկներ և գուրուներ արվեստում:

….

Եկել էր մարդկային կյանքի իմաստավորման նոր դարաշրջան: Իսկ նկարչի քառակուսիները հպանցիկ միջադադարներ են, կամուրջներ` նոր և հին աշխարհայացքների միջև: Կյանքի, արվեստի ինտերնացիոնալացումը դարձավ վիթխարի խթան` ճանաչելու համար այլ երկրներն ու ժողովուրդներին, համաշխարհային գործընթացում նրանց ներկայությունը: Այսպես, մի կողմից այդ սինթեզի մեջ մտան ճապոնացիներն ու չինացիները, հնդիկները,  մյուս կողմից` հրեաներն ու հայերը:

….

Մալևիչ. մեծ նկարիչ` առանց նկարների: Նա ինքն իր գեղանկարներից, ստեղծագործության վերաբերյալ իր մտքերից առավել կարևոր է: Մալևիչը մեկն է նրանցից, որոնք հնարավոր են դարձրել մշակույթի ինտերնացիոնալացումը:

….

Մալևիչն ինքը մեծ արվեստի ստվերն է, քանզի ո՞վ կանդրադառնա նրա սուպրեմատիզմի մանիֆեստին, եթե նա իր գեղանկարչական գործերով չի համոզում, թե ինքը նշանավոր նկարիչ է: Ժամանակը, երբ նկարիչը բառերով համոզում էր, թե իր նկարները մեծ իմաստ ունեն, անցել էր: Սև քառակուսու իմաստն այն է, որ դա անցյալի արվեստի վերջին մնացուկն է, այն աղբը, որը պետք է թողնել որպես պատմություն, ինչպես, ի դեպ, վարվել էին ֆրանսիացի հեղափոխականները` Բաստիլիան մասնատելով գլաքարերի…

….

Բարոյականությունը կորցրել էր քրիստոնեական կարծրատիպերի սահմանները, և եկել էր ժամանակը, երբ հասարակությանը, որպես բարձրագույն բարիք, հրամցվում էր Ազատությունը: Բայց Ազատության ընտրությունը շատ պատասխանատու փնտրտուք է: Ոչ միայն փնտրտուք է, այլև բնակության ընդունելի միջավայր և սեփական գործողությունների ու պատասխանատվության հանդուրժողական իմաստավորում: Այն փուլում, երբ բարոյականության հանդեպ կողմնորոշումը կրում է մեկ այլ բնույթ, քան հենց նույնիսկ մարդկային կյանքի կենսաբանությունն ու ֆիզիոլոգիան, մենք մուտք ենք գործում Ազատության վտանգավոր եզրագծից ներս. այդ Ազատությունը չի ծնում Արդարություն, այլ պատսպարվում է արդարությամբ… Արդարությունն Իրականի առավել բարդ վերլուծությունն է, քան Ազատության ընկալումը:  Արդարության տարորոշումն ուղղակիորեն կապված է բարձր վարկանիշների հետ, հանուն որոնց արժի համախմբվել…

….

Անսեռ արվեստ կարելի է կոչել այն կազմալուծումը, որը ծնեց անհաշիվ բազմազանությունը ձևերի, մոտեցումների, հայեցակետերի, ռակուրսների ու դրանց մեկնաբանությունների, որը վերապրել ենք մենք 20-րդ դարում: Եվ հիմա դեռ տեսնում ենք դրա հոգեվարքը: «Ա ծնողների» և «Բ ծնողների» են ուզում վերածել արվեստը` ծնված ոչ պաթոլոգիկ հիվանդ ուղեղից, այլ Ռաֆայելի, Ռեմբրանտի, Գոյայի, Դեգայի, Վան Գոգի, Պիկասոյի, Մատիսի, Վելասկեսի, Տիցիանի, Կարավաջոյի, Բրեգելի (Ավագի), Ռուոյի, Սարյանի, Օրոսկոյի, Սուրիկովի, Կրանախի, Ժերիկոյի, Ցի Բայ Շիի և էլի հազար-հազարավոր մեծ, բայց անանուն վարպետների կենդանի միսուարյունից… Եվ այս ցուցակն անսպառ է. քանզի միսուարյունը մեզ տրված է ոչ միայն տռփոտ վայելքների համար, այլև սիրո, որում մարդկային Ցեղի շարունակությունն է` գերագույն նպատակը:

Հեղինակ՝ Ռուբեն Անգալադյան

Ռուսերեն բնագրից թարգմանությունը՝ Կարինե Ռաֆայելյանի

No Comments

Leave a Reply