maltepe escortbostancı escortanadolu yakası escortataşehir escortjeux de pouletbetmatikistanbul escort bayanescort bayan ankarahacklinkdeneme bonusujojobet girişankara bayan escortmatbetholiganbetistanbul escortdeneme bonusukingroyaljojobetjojobet girişmegabahisgaziantep escortgaziantep escortporno izlebetkomCASİBOMasyabahis girişGrandpashabet Twitterbizbet girişlevant casinoBetriyal girişCasibomCasibomcasibom girişbetciojojobetcasibommatbetCasinoplustipobet girişmarsbahis girişbetpassupertotobetmatadorbetcasibom girişjojobet güncel girişjojobet güncel girişmatadorbetmarsbahis güncel girişmatbet güncel girişimajbet güncel girişonwin güncel girişsekabet güncel girişonwin güncel girişholiganbet güncel girişjojobet güncel girişsahabet güncel girişholiganbet girişcasibommarsbahisMarsbahisMarsbahisMarsbahismariobetmariobetnakitbahismarsbahis girişcasibomsekabetonwinmarsbahisnakitbahiscasibomasyabahis girişgrandpashabet girişBetebet Girişcasibommeritking girişcasibom güncel girişşişli escortbeylikdüzü escortMarsbahiscasibomtipobetholiganbetcasibom girişsavoybettingsavoybettingasyabahissavoybettingsupertotobetpusulabetasyabahisparibahisnakitbahis girişonwinmarsbahismarsbahis güncel girişmobilbahis güncel girişmeritkingbetebet güncel girişbahsegel güncel girişbetkanyon girişbetkanyon girişsahabet güncel girişbetkanyon girişmatadorbetmatbetsekabetmatadorbetbetebetasyabahisasyabahisgrandpashabetsahabetonwinsekabetsekabetholiganbetholiganbetjojobetgrandpashabetonwin girişbetkanyon girişholiganbet güncel girişmatbettempobetodeonbethiltonbetbahsegeljojobetGrandpashabetGrandpashabetcasibom girişGrandpashabetextrabet girişSahabet girişholiganbetjojobetparibahisparibahisparibahisparibahistipobetbetwoonbetwoonbetwoonbetsmovecasibom güncelMarsbahisTümbetbetebet giriş mariobetmatadorbet girişMarsbahisjojobetcasibom girişultrabetulturabet girişmatadorbet girişmatadorbet girişmariobetbetcio girişbetcio günceltümbetmatbetcasibommarsbahisjojobetholiganbetPusulabetmatadorbet resmiMatbetzbahisholiganbet girişbahsegel güncel girişiptvmatadorbetmariobetcasibom girişCasiBomimajbetCasibom Giriştipobet güncel girişMarsbahisultrabetjojobetjojobet girişjojobetjojobetGrandpashabetGrandpashabetGrandpashabetdeneme bonususupertotobetrüyabetpadişahbet onwinmatadorbetbahiscomjojobet girişholiganbet girişmeritking girişnakitbahis girişmatadorbet girişgrandpashabet girişsahabet girişsahabet girişonwin girişsekabet girişholiganbet girişjojobet girişmatbet girişimajbet girişjojobetcasibom girişCasibom Girişjojobetkartal escortdinamobetdinamobet girişholiganbet girişcasibomcasibomcasibom girişsetrabetqueenbetbaywinmarsbahis girişEscortmeritkingmeritking girişgrandpashabetgrandpashabet twittergrandpashabetgrandpashabetBEYLİKDÜZÜ ESCORTBahis sitelerijojobetonwinonwincasibom girişspincocasibomcasibom giriş
Արմինե Սարգսյան ԳրաԴաշտ

Այս փոքրիկ վեպը, ըստ երևույթին, երազանք է

08.02.2021

Ընթերցողի սեղանին է «Էդիթ Պրինտ» հրատարակչության «Արդի» մատենաշարի անդրանիկ ժողովածուն՝ «Տիպանգոն»։ Վահան Տեր-Ղազարյանի «Տիպանգո» գրքում տեղ են գտել համանուն վեպը, «Անուղի ճամփաներ» վիպակն ու «Միայնակ մարդիկ» պատմվածքների ժողովածուն։

Վահան Տեր-Ղազարյանի  հետ զրուցել ենք նոր լույս ընծայված գրքի մասին։

— «Տիպանգոն» 1972-ին եք գրել։ Թվում է՝ այսօր է գրվել։ 

— Կան մեռելածին ստեղծագործություններ և մնայուն արժեքներ բոլոր արվեստներում և ամենուր. բոլոր ոլորտներում այդպես է։ Ժամանակը ցույց տվեց, որ «Տիպանգոն»  (ըստ այսօրյա արձագանքների) մնայուն արժեք է։ Ես էլ ուրախ եմ, որ իմ սիրելի գործերից մեկը մնայուն արժեք է։

— Խորհրդային շրջանի ընթերցողին եթե հասներ, ընկալումները, արձագանքը ա՞յլ կլինեին։

— Չեմ կարծում.  սովետական շրջանում դա արդեն տպագրության համար պլանավորած գործ էր: Եթե տպագրվեր, մարդկանց դուր կգար։  Բայց հանկարծ հայտարարվեց, որ այն հակասովետական է, ու չի կարելի տպագրել։

-«Տիպանգոն»  կարող է գրավել արկածային, խոհափիլիսոփայական և գիտական գրականության սիրահարներին։ Ի՞նչ ժանրում է իրականում վեպը։

— Ամբողջ էֆեկտն այն է, որ դուրս է բոլոր այդ կատեգորիաներից։

— Իրական հիմքեր կա՞ն։

— Ժամանակին եղել է նման գիտահետազոտական արշավախումբ, որ անհետացել է անտառում։ Որոնումներ են իրականացրել։ Ամազոնի Մադեյրա վտակի և Տապաժոս գետի  միջակայքում  սպիտակամորթների քաղաք է եղել։ Երիտասարդ տարիներին այդ պատմությունն ինձ շատ ոգեշնչեց։

— Իսկ «Սիկաուից» վերցված հատվածները, Տիպանգո կոչվող քաղաքը փաստագրության հետ աղերս ունե՞ն։

— Դա  ինքնահնար է։

— Սիկաուների լեզուն՝ նո՞ւյնպես։

— Լեզուն մասնակիորեն է հնարված, ես մի փոքր խեթերեն են օգտագործել, այսինքն՝ հնդեվրոպական հիմք եմ տվել գործին։ Որովհետև սպիտակների քաղաքը, հավանաբար, հնդեվրոպական ծագում ունեցողների քաղաք է եղել։

— «Անուղի ճամփաներ» վիպակի մասին խոսենք։ Ինչպե՞ս են ծնվել ու միահույսվել այդ պատմությունները։

— Ժամանակին, երբ գրվեց, ռադիոյով շարունակաբար հաղորդում էին։ Հաջողված գործ է, որովհետև դա իմ ապրած կյանքն է։

— Հերոսի նախատիպը Դո՞ւք եք։

— Չէ, ես չեմ, իմ հերոսն է, բայց այդ ամենը տեսնված, ապրված մի աշխարհ է։ Օրինակ՝ «Տիպանգոն» իմ  կողմից տեսնված- ապրված աշխարհ չէ, բայց «Անուղի ճամփաները», ըստ էության, ռեալիստական գործ է, բայց էլի՝ արկածային ժանրում։

— Երկրաբաների կյանքն է նկարագրում, դրանով նույնպես բացառիկ է։

— Այո՛, ես 18 տարեկանից երկրաբանների հետ եմ եղել, մինչև այսօր։ Հայաստանի անձավագիտական արշավախմբի նախագահության անդամ եմ։ Քարանձավագիտական արշավախումբ եմ ղեկավարել։ Դա վերջին աշխատանքս էր այդ ոլորտում։  

— «Միայնակ մարդիկ» միայնա՞կ են։


— Գիտես ինչ, մարդը մենակ ծնվում է ու մենակ էլ մեռնում, մնացած ժամանակն է շրջապատված ուրիշ մարդկանցով։ 

— Մամուլում հաճախ են ներկայացնում Ձեր գործերը, թարգմանում են, գրքեր ունեք, այդ թվում՝ մանկական։ Ու բոլոր դեպքերում շատ են Ձեր անտիպ գործերը, ինչո՞ւ եք դարակում թողնում դրանք։

— Այսքան երկար տարիների ընթացքում ինձ թվացել է, թե ոչ ոքի հետաքրքիր չէ գրականությունը։ Երբ տեսնում ես՝ ինչ  նուրբ արգելքի տակ է մեր գրականությունը, երբ մեր կարևոր պատմավեպերը սեղմավեպ են դարձնում, այդ վիճակում անիմաստ է թվում գիրք տպագրելը։  Բայց «Տիպանգոյի» հաղթարշավը (ardi.am կայքում հատվածաբար ներկայացնելիս մեծ արձագանք էր գտել — Ա․ Ս․), այն, որ վիթխարի քանակությամբ մարդիկ կարդացին, ինձ հուշեց, որ ի վերջո, գրականության ծարավ կա։ Հոմերոսի ժամանակաշրջանից մարդիկ գրականությամբ են ապրել, Հոմերոսից էլ վաղ։  Մարդիկ գրականության ծարավ ունեն, դա օդի պես բան է մարդկային հասարակության համար։ Մենք մի քիչ  անլուրջ ենք մոտենում այդ հարցերին։

— Գրողի ազատությունը․․․

— Ոչ մի ստիպողական բան չեմ անում երբեք, գրում եմ այնպես, ինչպես տեսնում եմ, զգում եմ։ Գրելու ժամանակ ես լրիվ ուրիշ մարդ եմ դառնում, մյուս մարդու կուտակած ամբողջ տեղեկատվությունը ներմուծվում է այդ գրական իրավիճակի մեջ, ու երբեմն ձեռքս գնում է՝  առանց իմ թելադրանքի։ 

-2020-ին լրացավ Ձեր յոթանասունամյակը։

-Այո՛, հուլիսի 20-ին։

— Տարին հոբելայանական էր․․․ և  ինչ տարի էր՝ քովիդ, պատերազմ, կապիտուլյացիա։ Զոհված ընկերներին նվիրված Ձեր «Սպիտակ խավար» վեպը դժվարանում եք  ավարտել, դժվար է վերապրելը․․․ Այս պատերազմում նոր ընկերներ կորցրիք։ Շատ բան կորցրինք։ Ի՞նչ զգացողություններ ունեք․․․

— Ի՞նչ զգացողություն պետք  է լինի, պատերազմ է, արցախցու ասած՝ կռեվ ա լի․․․ Սա մի պատերազմ է, որը չի վերջանալու։ Այսինքն՝ անընդհատ պետք է պատերազմին պատրաստ լինես, մնացածը սուտ է, խաբում են․․․

-Մտավախություն չունե՞ք, որ հետպատերազմյան դեպրեսիան մարդկանց կհեռացնի գրականությունից, ու ձեռքը չեն մեկնի գրքին։ 

-(Ծիծաղում է – Ա. Ս.) Չէ՛, մտավախութուն չունեմ ․․․․ ոնց որ սոված մարդուն ուտելիք տաս, ինքը մտածի՝ վերցնի, թե՝ չէ։

-Գրքի ծնունդը․․․

— Այնպիսի զգացողություն է, թե երեխա ես ունենում։ 

— «Տիպանգոն աշխարհն էր՝ կախարդված մի շրջան, որն ամեն ոք տեսնում է այնպես, ինչպես ինքն է ձգտում տեսնել»։  Սա ի՞նչ է նշանում, որ ամեն մեկն իր աշխա՞րհն է կառուցում, կամ  մարդկության տեսլականների՞ց է կառուցվում աշխարհը։

-Մեր մեջ ասած՝  իրականում դա երազանքն է, այսինքն՝ մի կատեգորիա, որ դուրս է մղվել այսօրվա հասարակության  ապրելակերպից։ Հիմա երազելու իրավունք ունեն մենակ թուրքերը։ Նրանք երազում են անսահման մեծ Թուրանի մասին, պետության՝ մինչև Չինաստան, ռուսների ոչնչացումն են երազում,  էլի ինչ-որ բաներ են երազում։ Հայերը դադարել են երազել: Հիմա այս  փոքրիկ վեպը, ըստ երևույթին, երազանք է։

*****
Հեղինակի մասին

Վահան Տեր-Ղազարյանը Հայաստանյան մամուլի ամենապահանջված  հեղինակներից է․ խորհրդային ժամանակներից՝ առ այսօր։ Հրատարակել  է մի շարք գրքեր՝ «Փնտրողների արշավանքը», «Արքայադրամը» վեպերը. վերջինիս համար Կանադայում արժանացել է Համազգային կրթամշակութային հաստատության մրցանակին։ Արժանացել է  նաև «Գրիգոր Նարեկացի» մեդալի։  Պետական պատվերով հրատարակվել են  նրա հեքիաթները։ Ստեղծագործությունները թարգմանվել են ռուսերեն, լիտվերեն, ֆրանսերեն, լեհերեն։ Մոտ 40 գիտահանրամատչելի և վավերագրական ֆիլմերի հեղինակ է։ Արցախյան ազատամարտի մասնակից է (1988-1994թթ.)։ Հայաստանում  ռազմական ալպինիզմի հիմնադիրն է, քարանձավագիտական գործունեության հիմնադիրներից մեկը։ 


Էդիթ Պրինտ, Արդի

«Արդի» մատենաշարը ներկայացնում է  ժամանակակից հայ պոեզիա և արձակ։ Թողարկվում է «Արդի» գրական-մշակութային լրատվականի հետ համագործակցությամբ։



Ֆոտոշարք

Գրողի արխիվից


Զրուցեց Արմինե Սարգսյանը

No Comments

Leave a Reply