maltepe escortbostancı escortanadolu yakası escortataşehir escortjeux de pouletbetmatikistanbul escort bayanescort bayan ankarahacklinkdeneme bonusujojobet girişankara bayan escortmatbet girişholiganbetistanbul escortdeneme bonusukingroyalmatadorbet girişjojobet girişbetofficegaziantep escortgaziantep escortporno izleimajbetCASİBOMasyabahis girişgrandpashabetbizbet girişlevant casinoBetriyal girişcasibomCasibomcasibom girişbetciojojobetcasibommatbetCasinopluslunabet girişmarsbahis girişbetpassupertotobetdumanbet girisdumanbetjojobet güncel girişjojobet güncel girişmarsbahismarsbahis güncel girişcasinomaxi güncel girişmobilbahis güncel girişbetebet güncel girişmarsbahis güncel girişbetebet güncel girişcasibom güncel girişholiganbet girişcasibom güncel girişholiganbet girişcasibommarsbahisMarsbahisMarsbahisMarsbahismariobetmariobetnakitbahis girişjojobet girişcasibomsekabetonwinjojobetnakitbahis girişcasibomasyabahis girişcasibomBetebet Girişcasibommarsbahiscasibom güncel girişşişli escortbeylikdüzü escortMarsbahiscasibomsupertotobetholiganbetcasibom girişsavoybettingsavoybettingasyabahissavoybettingtempobetodeonbetkalebetbahiscasinonakitbahis girişonwin girişmarsbahisonwin girişsekabet güncel girişcasinomaxi güncel girişsekabet girişmarsbahis girişbetkanyon girişbetkanyon girişsahabet güncel girişbetkanyon girişmatadorbet girişmatbet girişsekabet girişmobilbahis güncel girişbetebetkalebetkalebetbetebet güncel girişbahsegel güncel girişnakitbahis güncel girişonwin güncel girişonwin güncel girişonwin güncel girişonwin güncel girişholiganbet güncel girişgrandpashabetonwin girişbetkanyon girişholiganbet güncel girişsekabet güncel girişngsbahisbahigojojobetbahsegel girişcratosslot girişDeneme Bonusu Veren SitelerDeneme Bonusu Veren Sitelercasibom girişDeneme Bonusu Veren Sitelerextrabet girişSahabet girişholiganbet güncel girişcratosslot girişparibahisparibahisparibahisparibahisjojobetbetwoonbetwoonbetwoonbetsmovematadorbetMarsbahisTümbetbetebet giriş mariobetmarsbahis girişcasibomjojobetcasibom girişultrabetulturabet girişmatadorbet girişmatadorbet girişmatadorbetbetcio girişbetcio güncelmarsbahis girişmatbetjojobetonwinjojobetonwin güncel girişPusulabetmatadorbet resmiMatbetzbahisholiganbet girişmarsbahis girişiptvmatadorbet girişmariobetcasibom girişCasiBomimajbetCasibom Girişsahabet girişMarsbahisultrabetjojobetjojobet girişjojobet girişjojobetGrandpashabet Güncel GirişGrandpashabetGrandpashabetdeneme bonususupertotobetsonbahispadişahbet onwinmatadorbetbetciojojobet girişholiganbet girişmarsbahisimajbetholiganbetmatbetsekabetsekabetonwinsahabetgrandpashabetmatadorbetmeritkingcasibomjojobetcasibom girişCasibom Girişjojobetmatadorbetdinamobetdinamobet girişholiganbet girişcasibomcasibomcasibom girişsetrabetQueenbetmarsbahis girişmarsbahis girişEscortmeritkingmeritking girişmeritking twittercasibom girişgrandpashabetgrandpashabetBEYLİKDÜZÜ ESCORTBahis sitelericasibomonwinonwincasibom girişspinco
ՄշակութաԳիծ ԳիտաՆյութ

Ֆորուղ Ֆառոխզադ. Մեկ պարսկուհի, մեկ քամի, մեկ տապ…

23.02.2020

Մի անգամ մի դերվիշ ասել է. «Աստված երեք տող է հորինել: Առաջինը` միայն իրեն հասկանալի, երկրորդը` մարդկանց հետ խոսելու համար, երրորդը` բոլորին անհասկանալի: Հենց այդ երրորդ տողը ես եմ»: Իսկ ես կասեմ քեզ, թանկագի՛ն անծանոթուհի. «…որ դու կկարողանայիր հասկանալ իմաստալից հնչյունները, եթե բառեր ունենայիր»: Դու հարցնում ես ինձ. «Ի՞նչ է միտքը»: Միտքը ներդաշնակություն ունեցող հնչյուններն են: Հենց նրանք են իսկական բառերը: Իսկ ահա երկրորդ հարցիդ («Ի՞նչ նպատակների համար է Աստված ստեղծել մարդու մարմինը») դժվարանում եմ պատասխանել: Ես կարող եմ ենթադրել, որ տարբեր ժամանակներում տարբեր բաների մասին է մտածել Աստված… Չէ՞ որ նա էլ է մեծ խենթ, մի բան, որ հատուկ է իմաստուններին…  

….

Մեգապոլիսը ձգտում է ծնել իր բանաստեղծներին ու բանաստեղծուհիներին, որ եկել են գավառական լռությունից, խուլ վայրից… Եվ նրանք` այդ  պոետները, դառնում են ագրեսիվ սինթետիկ հնչյունների առաջին զոհերը: Բանաստեղծուհիների հոգիները կոտրվում են, ինչպես ձեռքից դուրս պրծած նրբագույն հախճապակե բաժակներ…

….

Տապի անխուսափելիությունը ծերության անխուսափելիության նման է. թեկուզ ո՞վ կարող է ասել, թե ծերանալը պարտադիր է մարդու համար: Այս հարցը կարող է դառնալ սկիզբ Ֆորուղի բանաստեղծությունների համար, պարսիկ բանաստեղծուհու, որի կարճ կյանքը, ինչպես պատահական կրակոց, դարձավ երիտասարդ կնոջ միայնակ հոգու թրթիռի ու ընդվզումի հայելին: Եվ այդ կյանքը բոլորովին չի մերվում նրա` զարմանալիորեն մեղեդային, պարսկական արևի ջերմությամբ և զովությամբ քնքշացած մայրենի պարսկերենին: Պարսից լեզվի ձայնի տեմբրը փափուկ է, ձգված, կրծքային, կլանող…

Մտածո՞ւմ էր արդյոք Ֆորուղը ծերության անխուսափելիության մասին: Հնարավոր է… Նա` պարսկուհին, վախենո՞ւմ էր ծերությունից, ինչպես շատ բանաստեղծներ… որ վաղ էին հեռացել կյանքից: Ինչպես  օրինակ` Արթյուր Ռեմբոն, Սերգեյ Եսենինը կամ Միասք Մեծարենցը… Նրանց թվում էր, որ ծերությունը կործանում է կամքի ուժը, քայքայում աչքի հետաքրքրասիրությունը, մարմնի առաձգականությունն ու զվարթությունը… Բայց եղել են և այնպիսիք, որոնք մտածել են, որ ծերությունը զարդարում ու երևան է հանում մարդու էությունը` ջնջելով ամենայն երկրորդականը և ձեռքբերովին…

….

Տապը չի լքում այս վայրերը նաև հիմա` Ֆորուղի մահից հետո: Ես զննում եմ նրա հոգնած ու լուսավորված դեմքը. այն մի քանի ակնթարթ փայլատակեց Բերտոլուչիի հետ կարճ զրույցի մեջ: Ինչպե՞ս է այդ իտալացի պատանին այն հեռավոր վաթսունական թվականներին ճանաչել երիտասարդ պարսիկ բանաստեղծուհու հանճարը: Կադրում նրա մատների նյարդային շարժումներն են, ազնվական դեմքը և զարմանալի, լարված աչքերը մի մարդու, որը գիտի, թե ինչ բան է կարեկցանքը: Այո՛, նրա հոգու լույսը թռչում է դեպի մեր սրտերը, ինչպես հուսահատության ճիչ: Մենք շնչում ենք նրա պոեզիայի օդը, պոեզիայի, որը ծնունդ է առել նրա տարակուսանքների ջղաձգումներում և որը տրոփում է, ինչպես սառնորակ ջուրը պապակված մարդու կոկորդում: Այդպես ջրի կումը կլանում է տապն ու նրա կոկորդը, որպեսզի հաջորդ ակնթարթին կամքն ու հոգին ծնեն երկար սպասված երգը: Տապը գիշատիչ չէ, այլ քնքուշ քույրիկ, որ իր առատաձեռնության շնորհներն է բերում ցանկացած մեկին, ով թեկուզ ինչ-որ իմաստ է փորձել գտնել իր` տապի մեջ: Տապը քրմուհի է…

Արևը հենց նոր լեռնաշղթայի հետևն անցավ: Հարավային ցածր երկնքում մենք տեսնում ենք ամպերն արևելյան հեքիաթի վերածող նրա հզոր ճառագայթները: Մենք գիտենք, որ այս քաղաքում մայրամուտներից հավաքածու կազմող տարեց կին կա: Այդ տարեց կինը շատ բան կարող է պատմել բանաստեղծուհուն մայրամուտների, դրանց գույնի, ճառագայթների ձևերի ու հզորության, արագության ու խորամանկության մասին: Բանաստեղծուհին գիտեր, որ մշակույթը կորսված չէ, եթե կա գոնե մեկը, որ հասկանում և համակարգում է հիշողություններն ու երազները: Իսկ տապը շարունակում է շնչել համաչափ ու հանդարտ: Բոլորը քամու ծննդի սպասման մեջ են, բայց ժամանակը չափազանց դանդաղ է առաջ գնում (գրեթե կանգնած է տեղում, երբեմն էլ հետ է գնում), և խոտը` այդ ծննդյան սպասումով, բարձրանում է ոտնաթաթերի ծայրին ու զննում հովտի մեծ մարմինը: Խոտը նաև զննում է լճի ջրե մակերեսը, որը տեղավորվել է օդանավակայանի մոտ: Ինչպիսի՞ երազներ են տեսնում խլացած ձկներն այդ գետում, որը զետեղվել է օդանավակայանի թռիչքուղու եզրագծերից ոչ հեռու: Քամին, ինչպես կարոտի հրդեհ, թռչում է մեծ լեռան կողմը, և հովիտը լեցուն է չարաճճի մահով: Սողացող կենդանիները թաքնվում են լարված լռության մեջ` փոխելով երանգը` ինչպես թանաքաձուկ, ու միաժամանակ անշարժանալով` ինչպես քար կամ չորացած ծառ: Իսկ քամին չի մատնում նրանց. ավելին` քամին լի է այնպիսի հեզությամբ և նրբազգացությամբ, որ դժվար է ենթադրել` ինքը նրանց համախո՞հն է, թե՞ պատահական ուղեկիցը: Ֆորուղն իր բանաստեղծություններում խոսում է հյութեղ և տաք շնչառությամբ հագեցած հողի մասին, ինչպես հղի կնոջ, իսկ հղի կնոջ մասին խորհրդածում է, ինչպես կյանքի անգիտակցական կամքի: Այդ երեկո նա գրեց. «Իմ պտուկները լցված են հողի հյութերով, մարմինս հղի է հազարավոր կյանքերով, և ես զգում եմ նրանց ջերմությունն ու կշիռը, ձայնն ու ուժը»: Այդ փխրուն ու համառ կինն իրեն տեսնում էր իբրև նախանյութ` կյանքի սկզբի համար: Այդ րոպեներին նրա մեջ խոսում էր իր ողջ հին զարմը: Հիշենք նրա պաշտելի Ուոլտ Ուիթմենին. «Պատնեշվել են իմ գետերը, և դա ինձ ցավ է պատճառում…»: Ինչ-որ մեկը կմտածի, որ խելագար է այդ պարսկուհին, այդ ոտաբոբիկ ստվերը` մագաղաթի կամ մելամաղձության նման դեղնավուն հողի վրա: Հնարավոր է  և այդպես է: Այդպիսին է այդ կանացից յուրաքանչյուրի հիշատակը, որ նրանք թողել են 20-րդ դարի բանաստեղծական աշխարհին. դարն այդ ամենն արժևորել է միայն կիսով չափ, քանզի դարն ինքը շտապում էր դեպի 21-րդ հարյուրամյակ, ինչպես դեպի փրկարար ափը… Այդ հիշատակն ավելի շատ վիշտ է հիշեցնում, կամ ավելի ճիշտ` վշտի հմայք, վշտի վհատություն: Գերմանիայում պարսկուհու միայնության կամ թախծի մասին ավելի լավ է չհիշել, այլ անխոս մեկ առ մեկ աչքի անցկացնել նրա բանաստեղծական տողերը` անձրևաշիթերի նման:

….

Ինչպե՞ս կանխել բանաստեղծական ոգու` երկրաշարժ հիշեցնող պոռթկումը: Ինչպե՞ս տեղաշարժվել խավարում, որպեսզի լիակատար պարզություն լինի ընտրված ճանապարհի ճշտության մեջ: Ո՞վ կմատնանշի այն ճշմարտությունը, որն իբրև բուժիչ մեղր` կճառագի մարմրող մայրամուտի շողերում:

Քանի՞ բանաստեղծական տող են արտածել 20-րդ դարի բանաստեղծուհիները մարդկային ատելության, չըմբռնումի, բթության, դաժանության ծովում, որպեսզի գոնե ինչ-որ կերպ փրկեն մարդկայնության հույսը մարդու մեջ:

Ահա՛ անունների միայն փոքր ցանկը. Պոսվյատովսկայա, Ցվետաևա, Պլատ, Ախմատովա, Հիլդա Դուլիթլ, Գաբրիելա Միստրալ, Մարիա Պետրովիխ և էլի ինչ-որ մեկը, որ մեր հայելիներով սենյակում կլսի ժամանակի աղմուկն ու լույսի լռությունը…

Իսկ այդ ի՞նչ սենյակ է` հայելիներով:  Հնօրյա հայելիների բյուրեղապակին ճշգրիտ արտացոլում է բանաստեղծուհիների շուրթերից բանաստեղծական տողերի ձևով դուրս թռած յուրաքանչյուր բառի, յուրաքանչյուր աղոթքի խորունկ լույսը: Բառի մոլորեցումը հենց հայելու մոլորեցումն է: Պարսկուհի Ֆորուղ Ֆառոխզադը ձգտում է եվրոպական մարդկային անապատի հայելիներին` մի երկրից մյուսը փոխադրվելով:

….

Բանաստեղծուհիները … ծնվել և ապրել են աշխարհի տարբեր կետերում` ունենալով մարդկային որակների ոչ միանման համակցություն, ոչ միատեսակ մշակութային ավանդույթներ, և յուրովի են արտայհատել ժամանակը:   Սակայն միակ ընդհանուր բանը, որ կար նրանց մեջ, բառի առաջ սեփական պարտքը կատարելու առաքելությունն էր:

….

Նրանց սրտերն արնահոսում էին ճիշտ այնպես, ինչպես դա պատահել էր մարդկային չհասկացվածությամբ կործանված Միսիմայի, Չարենցի, Կաֆկայի, Էզրա Փաունդի դեպքում… Ոգի՞, թե՞ մարմին: Այս հավերժական հարցի պատասխանը, ըստ իս, ոչ միայն ստեղծագործական տեսանկյունից կարելի է տալ, այլև բարոյական, քանզի բարոյականության տիեզերքը միակ տիեզերքն է, որը յուրաքանչյուր օր հորինում է մարդկությունը, և յուրաքանչյուր մարդ` առանձին վերցրած: Ու միաժամանակ` բոլորը միասին:

….

Հնարավոր է` բանաստեղծուհիները` իբրև ածելիներ, կտրատում են տարածության թուղթը և գրում տարօրինակ բառեր: Այդ բառերը մենք չունենք. այդ նրանց նշաններն են: Եվ այսօր …. հստակորեն լսվում են նրանց սրտխփոցները, թեկուզ և այդքան երկար տարիներ են անցել:

….

Բանաստեղծուհիները նման են ծառասաղարթների, որոնց ջանքերով հայտնվում է զարմանալի զովը յուրաքանչյուր ճամփորդի համար, քանզի ի՞նչ է մարդկային կյանքը, եթե ոչ` հետաքրքրասեր դերվիշի աչք և սիրտ: Դե իսկ բառերը թողնենք բանաստեղծուհիներին…

Բանաստեղծուհիների կյանքը 20-րդ դարում նման էր այդ տապին, մայրամուտի այդ ամպերին, քարահատարանների քարասալերին, որ սպասում են իրենց հերթին, որպեսզի դառնան պատ` տան, բանտի, ամրոցի, կամ թե` քանդակ, տապանասալ գերեզմանոցում: Մահն ընդունեց բանաստեղծուհիներին` իբրև թռչուների, որ երգում էին սիրո ու մահվան, հպարտության ու տագնապի, վշտի ու ազատագրության երգեր, քանզի կյանքը նրանց համար ոչ այլ ինչ էր, քան սիրո գայթակղություն` թախծի խաչմերուկում… Սերը սրտխփոցն է մինչ ա՞յն, քանի դեռ չի ծնվել բառը, թե՞ այն բանից հետո, երբ այն թևաբախել է, որպեսզի թռչի…

Հեղինակ՝ Ռուբեն Անգալադյան                                  
Ռուսերեն բնագրից թարգմանությունը՝  Կարինե Ռաֆայելյանի

No Comments

Leave a Reply