maltepe escortbostancı escortanadolu yakası escortankara escortataşehir escortjeux de pouletMebbisbetmatikistanbul escort bayancasibom girişescort bayan ankaragrandpashabetgrandpashabetJojobet JojobetJojobet girişgaziantep escortgaziantep escorthacklinkgüvenilir bahis sitelericasibomjojobetjojobet girişgrandpashabet girisgrandpashabetgrandpashabetmarsbahisgüvenilir bahis siteleriasyabahis girişjojobet girişsahabetcasibom girişmatbetbetpark girişonwinmatbet girişholiganbet girişjojobet girişcasibomcasibomcasibomcasibomcasibomcasibommeritkingcasibomholiganbetcasibommeritkingdeneme bonusujojobetjojobetextrabet giriş216casibomimajbetcasibomcasibomjojobetjojobet girişcasibomcasibomholiganbetmarsbahismarsbahis girişjojobetgrandpashabet girişcasibomOnwinMaltepe otelkartal otelataşehir otelKadıköy günlük kiralık daireÜsküdar otelleriağva günlük kiralık daireMaltepe günlük kiralık dairependik günlük kiralık daireağva otelleripusulabetjojobetjojobetjojobetjojobetelitcasinodeneme bonusu veren sitelercasibommeritkingcasibomcasibomjojobetjojobet girişmilanobetcasibom girişmaltepe anal escortbetcioseocasibommarsbahis girişcasibomcasibomcasibommarsbahismarsbahiscasibomcasibomCanlı maç izlecasibomcasibomcasibommarsbahiscasibomholiganbetcasibomcasibommeritkingjojobetcasibomcasibommeritkingsahabetjojobet girişbahsegeljojobet girişholiganbetnakitbahissahabetmatbetholiganbetholiganbetjojobet güncel
ԳրաԴաշտ Էմմա Սիմոնյան

«Տիպանգոն»՝ նոր ժամանակների երջանկության բանալին

01.05.2024

«Տիպանգոն աշխարհն էր՝ կախարդված մի շրջան, որն ամեն ոք տեսնում է այնպես, ինչպես ինքն է ձգտում տեսնել»։

Վահան Տեր-Ղազարյանի «Տիպանգո» ժողովածուում ընդգրկված են  «Տիպանգո», «Անուղի ճամփաներ» վիպակները և «Միայնակ մարդիկ» պատմվածաշարը, որոնք աչքի են ընկնում ինքնատիպությամբ, հեղինակի ընդգծված ոճով, տարբերվող բառաշերտով:

Խորհրդային շրջանում գրված այս գիրքը երիտասարդության տարիներին հեղինակի լսած մի պատմության  տպավորությունների արգասիքն է։ 

Վիպակն  ընթերցողի առջև բացում է յուրօրինակ աշխարհ. ճամփորդում ես ջունգլիներում, ապրումակցում Դեն Ալարոդին, հիանում Տիպանգոյի տաճարի շքեղությամբ, ասես զգում դրա զգլխիչ ազդեցությունը, ներքին բախման մեջ մտնում քաղաքակիրթ աշխարհի կանչի և վաղեմի երազանքների հետ:

Տիպա՛նգո… ասել է թե՝ «արևի հոգի»…

Իրականությանը միահյուսված երազային ցանկությունները ի կատար ածվելու հնարավորություն են ստանում տարիներ առաջ անհետացած գնդապետի և որդու մասին պատմությունը լսելուն պես: Դեն Ալարոդը թողնում է կնոջն ու ճանապարհ ընկնում՝ վստահեցնելով, որ կգա՝ ոչ թե կվերադառնա:

Որոշումը որքան էլ հապճեպ է, ընթերցողի մեջ երկվություն առաջացնող, այնուամենայնիվ հենց այստեղից էլ ծնվում է «մարդու ներքին» հակասությունների և պայքարի ծանր շղթան:

Վիպակը քաղաքակիրթ աշխարհից խուսափող, սակայն քաղաքակիրթ աշխարհի կանչին սպասող մարդու ներքին ընդվզումների մասին է. նրա հիմքում նուրբ թելերով աղերսվում են նյութապաշտության աղետալի և կործանարար հետևանքները:

Երկաթի դարն էր…

Եվ ամեն բան երկաթ էր դարձել…

Հեղինակի գրչի տակ կենդանություն էին առել բոլոր առարկաները, նրանք ասես մարդացել էին և պայքարում էին քաղաքակիրթ աշխարհում ժամանակին ձուլվելու համար… Հանդիպող մակդիրներն են՝ «կույր սարսափ», «կհանգցնի արեգակին», «չախկալ հոգի բանակ», «սևազգեստ լուսնի քուրմ», «խավարի հիմն», «անորոշ արեգակ», «մանկության ամբար» և այլն:

Քաղաքակիրթ աշխարհի ներկայացուցիչներն են Դեն Ալարոդը և Քրմապետը: Նրանք որքան տարբեր, նույնքան էլ  նման կերպարներ են: Դեն Ալարոդը ապրում է քաղաքակիրթ աշխարհում, որտեղ մարդկային կյանքն ընթանում է ժամանակին համահունչ: Նա, չկարողանալով հանդուրժել արդի բարքերը, թողնում է ընտանիքն ու հայրենի քաղաքը և մեկնում ջունգլիներ, ասել է թե՝ երազային իրականություն, հասնելու «սպիտակ վայրենիների քաղաքը»: Առաջին հիասթափությանը բախվում է այստեղ՝ գիտակցելով, որ ոչ թե «սպիտակ վայրենիներ են», այլ «քաղաքակիրթ կարմրամորթներ», այսինքն՝ առանց հինը արմատախիլ անելու՝ վրան նորը կառուցված: Չդիմանալով «քաղաքի» կանչին՝ Դեն Ալարոդը թողնում է ջունգլիները և վերադառնում, սակայն երկար ժամանակ քաղաքում ապրել չի կարողանում, քանի որ նրան «կանչում է» Տիպանգոն՝ բնությունը… Դեն Ալարոդը թողնում է քաղաքն ու հեռանում լեռներ, ասել է թե՝ փախչում է այն կյանքից, որը մատուցում է ուրբանիստական հասարակությունը: Վահան Տեր-Ղազարյանը իր հերոսի փախուստով ընդգծել է մարդ-բնություն անքակտելի կապը, համաձայն որի՝ մեկ անգամ բնությանը՝ «մաքրությանը» տրվելով, անհնար է շարունակել ապրել ապականված քաղքենի միջավայրում, որտեղ մարդկային հարաբերությունները խեղդվում են քաղաքի փոշոտ ու քարե փողոցների հորձանուտում:

Դեն Ալարոդը  ջունգլիներում հանդիպում է Քրմապետին, որն «արևի տեղակալն էր երկրի վրա»: Քրմապետին խորթ էին այդ քաղաքի օրենքները, ուստի, Քրմապետ դառնալուն պես, վերացրել էր զոհաբերության արյունոտ ծեսը: Նա ևս դարձել էր բարքերի դեմ պայքարող «ռազմիկ», որին ևս պարբերաբար այցելում էին անցյալի հուշերը և ստիպում վերադառնալ այնտեղ:

Հեղինակային դիրքորոշումն առավել ընդգծված դարձնելու համար Վահան Տեր-Ղազարյանը դիմում է բառաստեղծման մեթոդին: Ջունգլիներում խոսում են իրենց հատուկ լեզվով, որով գրված է նաև Տիպանգոյի մասին ներբողներ պարունակող «Հատ» գիրքը: Վիպակում հանդիպում ենք «յահակա», «դյաշ հայա», «ա՛քտա», «Գուրատտա», «Տիրաա», «Թեկա», «Յա-ար», «Յաշ դկխես կանաս կանու» և այլ  բառերի ու նախադասությունների, որոնք ստեղծում են վայրի միջավայրը՝ լի բնաձայնություններով և թույլ արտահայտված  հնդեվրոպական բառաշեշտով: Բառաստեղծմանը զուգահեռ կան նաև հեղինակային նորաբանություններ՝ «հաջորդափոխություն», «տխրահուշ», «նորելու», «ճառագայթափունջ», «կրքավար» և այլն:

Վիպակը հարուստ է գույներով: Գերիշխում են կարմիրը, սպիտակը և ոսկեգույնը: Ընթերցողին թվում է, որ հաճախ շլանում է Տիպանգոյի ոսկեգույն շքեղ զարդարանքի փայլից:

 Հետաքրքիր է նկարագրվող վայրերին ականատես լինելը, որը, իհարկե, չկա: Այնուամենայնիվ, հեղինակին հաջողվել  է ստեղծել գերիրական բնաշխարհի պատկեր:

Վիպակը հարուստ է ամբոխային դրվագներով: Քրմապետի, քուրմերի, իշխանների և ռազմիկների հետ ժողովրդի մասնակցությունը ևս առկա է, որը ստեղծում է բազմամարդ խառնաշփոթ: Հենց այս խառնաշփոթն էլ զուգահեռվում է Դեն Ալարոդի հոգեկան ալեխռով վիճակին: «Հասարակությունը աշխարհն առաջ տանող ուժն է, իսկ անհատը՝ այն ըմբոստությունը, որն առաջ է մղում հասարակությանը՝ շարունակելու պատմությունը»:

Ներկայացնելով մարդկային ամենատարբեր հարաբերությունները թե՛ քաղաքակիրթ աշխարհում, թե՛ ջունգլիներում, հեղինակը տարբեր բնութագրումներ է տալիս Տիպանգոյին, սակայն ստեղծագործության ավարտին նա նահանջում է և բացում  բանալին՝ թմրանյութի նման մարդկությանը ձգող Տիպանգոն երջանկությունն է, հանուն որի պայքարում և զոհվում են մարդիկ…

Էմմա Սիմոնյան