maltepe escortbostancı escortanadolu yakası escortataşehir escortjeux de pouletbetmatikistanbul escort bayanescort bayan ankaragrandpashabetgrandpashabethacklinkdeneme bonusujojobet girişjojobetbetebetholiganbetholiganbetbetebetcasibombahsegelholiganbetcasibomcasibommarsbahisholiganbetcasibomcasibomMatbetJojobet girişsahabet girişextrabetHoliganbetHoliganbet girişcasibom güncelankara bayan escortGrandpashabet girişCasibom girişJojobetistanbul escortdeneme bonusumarsbahiscasibommatadorbetmatadorbetjojobet girişjojobet girişSekabetcasibommarsbahisjojobetjojobetjojobetcasibomPusulabetultrabetMARSBAHİSmarsbahiscasinolevantonwinMarsbahisjojobet güncelartemisbetjojobet girişroyalbetkavbet girişsupertotobetsupertotobet girişjojobet girişjojobetjojobetjojobetcasibomjojobetPusulabetmercurecasinojojobet güncel girişmeritking güncelcasibommatadorbet güncelonwin girişonwin girişgrandpashabet girişmeritking güncelonwin girişjojobet girişjojobetjojobetsahabetsahabet girişsahabet güncel girişholiganbetimajbetcasibomcasibomholiganbetonwin girişmeritking güncelsuperbetinsuperbetincasibom guncelbetebetgaziantep escortgaziantep escortporno izlecasinolevantmarsbahisvaycasinocasibom güncel girişjojobetbetkanyonultrabetcasinolevantdeneme bonusu veren sitelercasinolevantcasibomcasibom günceljojobet girişcasibom güncel girişdinamobetjojobet jojobet jojobet jojobet casibomcasibom güncel girişjojobetsahabetsahabetcasibomcasibommatadorbet güncel girişcasibomcasibomcasibom güncel girişcasibom güncel girişcasibomcasibom güncel girişcasibompadişahbetjojobetMATADORBET GİRİŞCASİBOMasyabahisMATADORBETbetebet girişsahabetsahabet girişMeritkingganobetganobetonwinMARS7slotslevant casinobetriyal girişJOJOBET GİRİŞJojobet girişjojobet girişbetciojojobetcasibom girişjojobet guncelvevobahisparibahisCasinoplusgalabetbetwoonvaycasino girişBnl businessmaltcasinojojobetvaycasinovaycasino girişjojobet girişmarsbahiskralbetmatbetonwin güncel girismarsbahis güncel giriscasibom günceljojobetcasibom günceljojobetcratosslotjojobet girişmarsbahis girişvaycasino güncelJojobet girişnakitbahissekabetcasibomcasibommarsbahisMarsbahiscasibomcasibomcasibomBnl businessistanbul escortdumanbethttps://kst.nis.edu.kz/jojobetcasibomcasibom güncelextrabetjojobetbahsegel girişcasibompusulabet girişpiabellacasinomarsbahis günceljojobet girişbetebet girişcasibomcasibom güncel girişcasibomasyabahismatadorbet
Երաժշտություն Կարինե Ռաֆայելյան

«Շատ էի ուզում նավապետ դառնալ»

12.07.2022

Ardi.am-ը զրույցի է հրավիրել ԽՍՀՄ ժողովրդական արտիստ, Պետական մրցանակի դափնեկիր, պրոֆեսոր, ՀՀ ազգային հերոս Հովհաննես Չեքիջյանին:

Մաեստրո, Հայաստանի ակադեմիական երգչախումբն այս տարի դարձավ 85 տարեկան: 1961 թվականից Դուք եք երգչախմբի գեղարվեստական ղեկավարը և գլխավոր դիրիժորը, հանդես եք եկել հայաստանյան և համաշխարհային նշանավոր բեմերում, ունեցել հարյուրավոր համերգներ: Կա՞ն այնպիսիք, որ առանձնահատուկ կերպով են հիշվում երգչախմբի տարեգրության մեջ:

— Մեկն առանձնացնելը շատ դժվար է: Մի քանիսը կան, որոնք իմ կյանքում հետք են թողել: Նկատի ունեմ հատկապես Սանկտ Պետերբուրգում ունեցած համերգները: Ես այնտեղ 96 համերգ եմ ունեցել: Մենք Փարիզում նույնպես համերգներ ենք ունեցել, բայց Սանկտ Պետերբուրգի դեպքում պատասխանատվությունն ավելին է, քան Փարիզի: Սանկտ Պետերբուրգի ունկնդիրն ուրիշ է. նկատի ունեմ Շոստակովիչի անվան համերգասրահը: Շրջագայել ենք աշխարհով մեկ, հանդես եկել Նյու Յուրքի Avery Fisher Hall, Փարիզի La Salle Pleyel,  Palais des Congrés, Լոնդոնի Qeen Elizabeth Hall, Պրահայի the Salle Smetana դահլիճներում… ո՞ր մեկն ասեմ: Սրանք համաշխարհային նշանակության բեմեր են, որտեղ ելույթներ են ունեցել բոլոր նշանավոր երաժշիտներն աշխարհի, և մենք այդպիսի տեղերում ենք ներկայացել, միջազգային հանդիսատեսի բարձր գնահատականին արժանացել: Անգրագետ ռեստորանային երգիչը ելույթներ է ունենում հայկական ընկերային հավաքույթների ժամանակ, հայրենասիրական ինչ-որ ստեղծագործություն կատարում, շատ անգամ՝ կլկլոցով, օտար ազգերին բնորոշ ելևէջներով, և դա դարձնում են մեծ իրադարձություն, անվերջ խոսում-թամբկահարում: Չի կարելի դա համեմատել մեր արածի հետ: Մենք բազմաթիվ անգամներ միջազգային քննություն ենք հանձնել և ունեցել լուրջ հաջողություններ: Ամեն համերգ քննություն է: Եվ մենք կարողացել ենք այն բարձր մակարդակով հանձնել: Արժանացել ենք Էռնեսաքսի, Շոստակովիչի, Պենդերեցկու, Արամ Խաչատրյանի և համաշխարհային այդպիսի այլ աշխարհակալների բարձր գնահատականին: Իհարկե, մեր երգացանկի մեջ առաջին տեղում Կոմիտասն է: Մենք ամենամեծ ուշադրությանը պիտի արժանացնենք Կոմիտասին: Իմ մեծ ջանքերով վերջապես բացվեց Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտը, որը մեծապես նպաստեց Կոմիտասի հանրահռչակմանը. թե չէ մոռացվում էր կամաց-կամաց ամեն ինչ: Բազմաթիվ դասական ստեղծագործությունների կողքին կցանկանայի առանձնացնել Բեռլիոզին: Բեռլիոզի «Ռեքվիեմը» 37 անգամ ենք կատարել, որից 8-ը՝ Սանկտ Պետերբուրգում: Բազմաթիվ անգամներ հանդես եմ եկել աշխարհի լավագույն հինգ նվագախմբերից մեկի՝ Մրավինսկու ղեկավարած՝ Սանկտ Պետերբուրգի ակադեմիական սիմֆոնիկ նվագախմբի հետ, Շոստակովիչի անվան համերգասրանում: Կարևոր տեղ ունի մեր երկացանկում նաև Վերդին, նրա «Ռեքվիեմը», «Ազգերի հիմնը», «Նաբուկուն», «Ստաբաթ մաթերը»: Հիմա փորձում ենք Վերդիի «Օթելլոն», որի համերգային կատարումը պիտի հնչի Էդուարդ Թոփչյանի ղեկավարությամբ:

— Ձեր հոբելյանական համերգը չափազանց հագեցած ու բազմազան ծրագիր ուներ՝ Կոմիտասից, Մոցարտից մինչև Կառլ Ջենկինսի ADIEMUS: Երկացանկի ընտրությունը ժամանակի, այսօրվա հանդիսատեսի ճաշակո՞վ է թելադրվում, Ձեր խմբի անդամների հակումներո՞վ, թե՞ Դուք միանձնյա որոշողն եք այս հարցում:

— Ընտրությունը պայմանավորված է այդ բոլորով: Մենք ուզում ենք մեր երկացանկում ընդգրկել բոլոր ժամանակների երաժշտությունը: Իհարկե, կան համերգներ, որոնք կազմակերպվում են կոնկրետ ինչ-որ ծրագրով, նվիրված են լինում ինչ-որ առիթի, և ծրագիրը ընտրվում է հավուր պատշաճի: Բայց եթե համերգի ծրագիրն ընտրելիս ազատ եմ լինում, ուզում եմ այն բազմաժանր լինի, ընդգրկի հնից մինչև նորը եղած ստեղծագործություններ: Ժամանակակից գործերի մեջ, դժբախտաբար, այնպիսիները կան, որ կատարելու բան չեն: Իհարկե, Ջենկինսը դրանցից չէ: ADIEMUS –ը կատարել ենք նաև Ջենկինսի ղեկավարությամբ:

Երգչախումբը 1937 թվականին հիմնադրել և ղեկավարել է Թաթուլ Ալթունյանը, ապա նրա գործը շարունակել է Արամ Տեր-Հովհաննիսյանը: Հետո Դուք եք ստանձնել երգչախմբի գլխավոր դիրիժորի և գեղարվեստական ղեկավարի առաքելությունը: Կա՞ն ավանդույթներ, դասեր, որոնք պահպանվել են երգչախմբի նախորդ ղեկավարներից և կիրառելի են նաև այսօր:

— Ցանկացած բան անելիս, եթե նախորդի փորձը հիմքում չլինի, շարունակություն չի ունենա: Եթե չլինեին Կարա-Մուրզան, Եկմալյանը, Կոմիտասը չէր լինի: Նախորդների փորձը շարունակելն անխուսափելի բան է: Իհարկե, նրանց երգացանկը շատ սահմանափակ էր: Մենք ընդլայնեցինք այն և շատ խոշոր հաջողություններ ունեցանք, միջազգային մակարդակի բարձրացանք: Ես բազմաթիվ պարգևների արժանացա: Բայց ինձ համար առաջնայինը որպես մարդ հագանքի արժանանալն է եղել, ոչ՝ որպես արվեստագետ: Ես եղել եմ Սովետական Միության Գերագույն խորհրդի պատգամավոր: Դա քիչ բան չէ: Դա նշանակում է, որ ես որպես մարդ եմ գնահատվել, ոչ միայն՝ որպես երաժիշտ: Գուցե իմ մարդկային տեսակով է բացատրվում, որ ես վաթսուն տարուց ավելի կարողանում եմ լինել այս տեղում:  

— Դուք Ստամբուլում եք ստացել երաժշտական կրթություն, արել Ձեր առաջին քայլերը երգչախմբային արվեստում, եղել այնտեղ գործող 17 երգչախմբերի ղեկավար: Այդ տարիներին, հայրենիքից կտրված ապրելով, պատկերացնո՞ւմ էիք այսպիսի ապագա, կանխատեսո՞ւմ էիք, որ կհասնեք այնտեղ, որտեղ հիմա հասել եք:

— Մտքովս նման բան անցկացնելն արդեն հանցանք էր: Կար «երկաթե վարագույր» կոչվածը:Այնտեղից այստեղ թռչուն անգամ չէր կարող անցնել: Իմ ծննդավայրից և, ընդհանրապես, արտասահմանից մարդ չէր գալիս Սովետական Միություն: Հանկարծ ինձ հրավիրեցին Մոսկվա՝ աշխատելու: Այնտեղ չմնացի, ցանկացա գալ Հայաստան: Հայաստանը հայրենիք էր, որն անհասանելի էր այն ժամանակներում: Դժվարությամբ հաջողվեց դա ինձ: Մոսկվայում ասում էին, որ իրենք են ինձ հրավիրել, տվել բնակարան, աշխատանք, և եթե ես թողնում-հեռանում եմ, դա էթիկապես սխալ է: Բայց այնուամենայնիվ, եկա: Այստեղ պետք եղավ մրցույթով անցնել: Ես հաղթեցի մրցույթում, և 1961 թվի սեպտեմբերի 5-ից հրամանով դարձա այս երգչախմբի ղեկավար: Մինչև օրս այդ հրամանն ուժի մեջ է:  

— Ինձ համար անսպասելի էր, որ Դուք Փարիզում ուսանելիս նաև եղել եք քիմիական հետազոտական ինստիտուտի ուսանող և ստացել քիմիկոս-ինժեների որակավորում: Այս մասնագիտությունը ինչ-որ կերպ պետք եկե՞լ է երգչախմբային արվեստում:

— Հայրս էր ինձ ստիպել, որ ստանամ այդ մասնագիտությունը: Քրիտինքով էդ դիպլոմն ստացա: Փարիզում հենց էնպես դիպլոմներ չեն բաժանում: Բայց հորս հակառակ գնացի փաստորեն ընտրելով երաժշտությունը: Թեև էնտեղ փողը շատ էր, կարող էի ավելի հարուստ մարդ լինել, եթե քիմիկոս-ինժեներ աշխատեի: Ինչևէ, ճակատագիրս արդեն էսպես է դասավորվել: Բայց ես ո՛չ էն էի ուզում, ո՛չ էս: Շատ էի ուզում նավապետ դառնալ:

— Օ՜, ևս մեկ զարմանալու առիթ: Ինչո՞վ էր պայմանավորված այդ ցանկությունը:

— Ծովի ալիքներն էին պատճառը: Երազում էի մեծ ծով, մեծ ալիքներ, ես էլ՝ նավապետ: Բայց դա չհաջողվեց, որովհետև այնտեղ, որտեղ ես ծնվել եմ, դա անհնար էր: Հայ լինելով՝ չէիր կարող նավապետ դառնալ:

— Իսկ ինչ-որ չափով գոնե մոտեցա՞ք Ձեր երազանքին. ասենք՝ նավաստի, նավապետի օգնական կամ դրա նման մի բան չփորձեցի՞ք լինել:

— Ընդամենը մի փոքր նավ եմ ունեցել՝ սիրողական: Բայց ծովի ալիքները մինչև հիմա շատ գրավիչ են: Հիմա ծովի ալիքների փոխարեն՝ կյանքի ալիքների դեմ եմ պայքարում:

— Լավ եք պայքարում, փաստորեն:

— Ինքնիրեն ոչին չի ստեղծվում: Դուք եկաք երգչախմբի երկուժամյա փորձից հետո և տեսաք իմ քրտինքը: Մի բանվոր ցույց տվեք, որ իմ չափ քրտնում է:

— Հանդիսատեսի արձագանքը զգո՞ւմ եք համերգի ժամանակ, թե՞ Դուք միայն երաժշտության մեջ եք և երգչախմբի հետ համերգի ժամանակ: 

— Ես իմ ունկնդրի հետ եմ: Մեջքով զգում եմ, թե ոնց է ընդունում ինձ, թե ինչպես պիտի արձագանքի այս կամ այն ակորդից հետո: Ես նրանց համար եմ ելույթ ունենում: Աշխատում եմ իմ ականջը տեղափոխել 20-րդ շարքում նստած մարդու ականջի մոտ և հասկանալ, թե նրա ականջում ինչպես պիտի հնչի երաժշտությունը:

Ինչպե՞ս է այդ փոխընկալումը ձևավորվել:

— Դա խորքային երևույթ է: Բեմում կատարվողն ինձ համար ամենակարևորը չէ, ինձ հետաքրքրում է, որ այն ընդունելի դառնա ժողովրդի, ունկնդրի համար: Իսկ դա բարդ բան է, ամեն ինչ կարող է ազդել դրա վրա: Օրը արևո՞տ է, թե՞ անձրևոտ, վա՞ռ գույնի են դահլիճի աթոռները, թե՞ մռայլ… Էդ ամենն ազդում են ունկնդրի հոգեվիճակի վրա, և դու պետք է մտնես նրա հոգեվիճակի մեջ, իսկ դա ամեն մարդու խելքի բանը չէ:

Տարբերություն կա՞ ունկնդիրը հայ է, թե՝ օտարազգի:

— Մարդը մարդ է: Բայց եթե ունկնդիրը հայ է, և մենք Կոմիտաս ենք կատարում, սա մի բան է, և բոլորովին այլ բան, եթե օտարազգի է: Հայի և ոչ հայի ընկալումները տարբեր են: Էստոնիայից այստեղ եկավ խումբ և Կոմիտաս կատարեց, բայց դա լրիվ ուրիշ Կոմիտաս էր: Նրանք Կոմիտասի նոտաները կատարեցին, իսկ դա դեռևս երաժշտություն չէ:   

Տասնամյակներ շարունակ բացառապես Ձեր ղեկավարած երգչախումբն է եղել երգչախմբային արվեստի չափորոշիչը հայաստանյան իրականության մեջ: Վերջին տասնամյակներում ի հայտ են եկել շատ այլ երգչախմբեր՝ սիրողականից, մանկականից մինչև պրոֆեսիոնալներ: Ինչպե՞ս եք գնահատում նրանց գործունեությունը:

— Ես դա համարում եմ զարգացում: Ես, իմ ղեկավարած երգչախումբը խթան ենք դարձել նրանց ձևավորման համար, փաստորեն: Այնպես չէ, որ ես հիացած եմ այդ երգչախմբերով, բայց երևույթն ինքնին լավն է:    

— Ի՞նչ ապագա ունի երգչախմբային արվեստը Հայաստանում և աշխարհում: Ունե՞ք կանխատեսումներ: Այսօր ավելի շատ են փոքր երգչախմբերը, վոկալ խմբերը: Այս համապատկերում հեռանկար ունե՞ն մեծ երգչախմբերը:

— Երգչախմբային արվեստի գոյությունն անհրաժեշտություն է: Երբ Կոմիտասը 300 հոգանոց խումբ է հավաքել, դա քմահաճույք չի եղել: Մեծ երգչախմբի արածը փոքր խմբերը չեն կարող անել: 30 հոգին 100 կամ 300 հոգու ձայն չի կարող հանել: Կան գործեր, որոնք պետք է մեծ խմբով կատարես:

Հե՞շտ եք աշխատում երգչախմբի, նվագախմբերի հետ: Հարյուրից ավելի մարդկանց հետ եք գործ ունենում մշտապես:

— Դժվար է, իհարկե, այդքան մարդու հետ գործ ունենալը: Մանավանդ, երբ այդ մարդիկ հայեր են: Հարյուր հայ նույն վայրկյանին նույն բանը պետք է զգան, նույն նոտան պետք է արտաբերեն: Դա լինելո՞ւ բան է:

Բա ինչպե՞ս եք կարողանում բոլորին ի մի բերել ու ղեկավարել:

— Դե, էդ էլ իմ գաղնիքն է: Ֆրանսիացիք պատկերավոր խոսք ունեն. «Դիրիժորը ծնվում է փայտիկը ձեռքին»: Եթե ես չունենայի այն որակները, որ ունեմ, չէի կարողանա այսքան երկար այս մեծ կոլկտիվը պահել: Սա աննախադեպ բան է, իսկապես, և՛ Հայաստանի համար, և՛ առհասարակ:

Մանավանդ որ Հայաստանում այսպիսի կոլեկտիվները նյութական շահագրգռություններ չեն բավարարում, որպես կանոն: Այս գործում նվիրյալ պիտի լինես: Ի դեպ, շա՞տ է երաժիշտների արտահոսքը երգչախմբից, արտասահման տեղափոխվածները մե՞ծ թիվ են կազմում:

— Մինչև չնվիրվես, ոչինչ չես կարող անել այս ասպարեզում: Իսկ ինձ հետ անտարբե՛ր լինել հնարավոր չէ: Մեր խմբից, իհարկե, շատ երաժիշտներ են գնացել դուրս: Բայց փա՛ռք Աստծո, նորերը միշտ կան, նրանց տեղը դատարկ չի մնում: Իհարկե, եկողներին ընդունում ենք մրցույթով, ստուգում ենք երաժշտական գիտելիքները, ձայնային տվյակները: Բայց մեզ հետ աշխատելու համար նաև կարևոր են մարդկային որակները, որոնք բացահայտվում են աշխատելիս: Եթե այդ կողմն էլ ապահովում են, ուրեմն դառնում են մեր երգչախմբի անդամ: Որքան էլ գնում են, եկողներ կան, և եկողները միշտ ավելի լավն են լինում, քան նախորդները: Բայց ես ցանկանում եմ, որ այդ հոսքը, հայրենիքից հեռանալը դադարի: Ուզում եմ, որ մեր ժողովրդի վիճակը լավանա, որ խաղաղություն լինի: Իմ գործն այնպիսին է, որ շրջապաում պետք է ամեն բան լավ լինի, որ գործս էլ լավ լինի, որ ես էլ լավ լինեմ: Եթե մարդկանց սրտերը տխուր են, ես ուրախ երաժշտություն չեմ կարող հնչեցնել: Մեր երգչախումբը Հայաստանի հանրապետության մի զարդն է: Զարդն ամեն տեղ չես կարող ցուցադրել: Զարդը չես դնի փլատակների վրա: Ուրեմն, ցանկանում եմ, որ մեր ժողովուրդը խաղաղ երկինք ունենա իր գլխավերևում, որ հրաշքով ամեն բան կարգի ընկնի մեր կյանքում, որպեսզի գործերն էլ հաջողությամբ առաջ գնան:        

Զրույցը՝ Կարինե Ռաֆայելյանի

Լուսանկարները տրամադրվել են Հայաստանի ակադեմիական երգչախմբի արխիվից

No Comments

Leave a Reply