bodrum escort bayanizmir escort bayanbest porn gamesşişli escort bayangaziantep escortgaziantep escortantalya escort bayanmanavgat escort bayanmaltepe escortkurtköy escortataşehir escortkartal escortümraniye escortbostancı escortanadolu yakası escortKadıköy EscortAnadolu Yakası EscortAtaşehir EscortBostancı escortŞirinevler Escort Bayanizmir escorthttps://www.newstrendline.com/Beylikdüzü Escortgrandpashabet girişankara escortescort marmarisdeneme bonusu
ԳիտաՆյութ Կարինե Ռաֆայելյան

Երվանդ Քոչար. Համակ խոնարհում

16.04.2020

Ռուբեն Անգալադյանի «Երվանդ Քոչար. Համակ խոնարհում» էսսեն կներկայացնենք ամբողջությամբ՝ հաշվի առնելով, որ տարին հոբելյանական է անվանի քանդակագործի՝ Երվանդ Քոչարի համար:

Ardi.am

1.

Նրա ոչ խոշոր մարմինը ֆրանսիական մայրաքաղաքի անցորդների խտության մեջ լարված է, ինչպես թռչնի թևը: Աչքերը լի են թախծով ու հեգնանքով: Նա նայում է գարնանային երկնքին մեծագույն ուշադրությամբ. ասես այդ ճերմակավուն կապույտից ինչ-որ հրաշքի է սպասում: Հանդարտ նստում է նստարանին և սկսում ուսումնասիրել մարդկանց դեմքերը: Գլխում փայլատակում է Օրտեգա ի Գասետի միտքը. «…Արվեստին ձգտում են հատկապես այն պատճառով, որ այն դիտարկվում է իբրև ֆարս… Մարդիկ ենթադրում են, որ նոր գեղանկարչությունն ու երաժշտությունը մաքուր «ֆարս» են` այդ բառի վատագույն իմաստով…»: Նկարիչը նայում է շուրջը: Մայթի կենտրոնում կանգնած է երիտասարդ մի կին և անհոգ ծիծաղում է: Նա ցնցվում է: Ի՞նչ անհոգություն կարող է լինել այս աշխարհում, որտեղ ամեն բան հաշվարկված է ու ստուգված: Որտեղ ամեն բան կործանվում է… Ամեն մեկն իր աշխարհն է ներքաշվում, իսկ նկարչին հարկավոր է որսալ և պատկերել այդ աշխարհը, որում բոլորն այնքան միայնակ են, ինչպես երբեք: Բայց նա` երիտասարդ կինը, քիչ առաջ այստեղ էր, և նրա գոյությունը հերքում է իր ենթադրությունները, թե աշխարհն այդքան միայնակ է ու դաժան: Ինչպես որ Օրտեգա ի Գասետի մոտ էր. «…մեր օրերի նկարիչն առաջարկում է, որպեսզի մենք արվեստը դիտենք իբրև խաղ, իբրև, ըստ էության, ծաղրուծանակ մեր հանդեպ»: Քոչարն այդպես չէր մտածում… Նա չնկատեց, թե ինչպես վեր կացավ և արագ քայլքով հատեց մարդաշատ նեղ փողոցը: Ներսում ապրում էր թե՛ իսպանացի փիլիսոփայի, թե՛ ինքն իր հետ վիճելու ցանկությունը: Նրա ոչ խոշոր շարժաքանդակը, ինչպես լուսավոր հրեշտակ, առկայծում էր մարդկային հոսքի մեջ:  

2.

Քոչարի արվեստանոցի լուսամուտի դիմաց 1930 թվականի Փարիզն է: Գարունը` խաղաղ ու շատ մեղմ, նայում է պատուհանից: Սենի մերձափնյա միայնակ ծառը պատուհանից չի երևում, բայց նկարիչը գիտի, որ այն կա, այն պիտի իր ստվերը նետի բուկինիստական կրպակների վրա, որոնք գրավում են իրեն: Երեկ էր, որ իր մոտ էր եկել Ռոբեր Դելոնեն և ուզում էր բանավիճել ոչ ավանդական ձևերում գեղարվեստական որոնումի սկզբնավորման մասին: «Գեղեցիկը միշտ նորություն է: Գեղեցիկը միշտ տարօրինակ է, բայց ոչ ամեն տարօրինակություն է գեղեցիկ»: Իրենց համար հարգարժան Շ. Բոդլերի միտքը պարտադրում էր խորհել գեղարվեստական իմաստի մեջ ձևի սկզբնավորման խորության մասին: Բայց ի՞նչ հասկանալ` գեղեցիկ ասելով: Նրանք երկար չխոսեցին «շարժման մասին»: Քոչարը կարծում էր, որ շարժումը ձևեր չունի, ունի ազատություն: Քոչարը համոզիչ էր խոսում, ինչ-որ ներքին նպատակասլացությամբ. ասես ինքն իր հետ էր բանավիճում. «Արվեստը նկարչից պահանջում է ակնթարթը կանգնեցնելու կարողություն. գեղանկարչությունը կտավին պատկերում է ոչ թե շարժումը, այլ շարժման ձևը, պատկերը»: Սա նրա հավատամքն էր: Երվանդ Քոչարի հավատամքը, որի արվեստը դեռ փարիզյան առաջին ցուցահանդեսներից էր գրավել ֆրանսիական մարշաններին:

3.

Ուրիշ անգամ Քոչարը պնդում էր, որ նկարչի համար «ստվերը նույնքան  առարկայական է, որքան որ առարկան. դրանք գեղարվեստական պատկերման իրավահավասար օբյեկտներ են»: Նա այդ ժամանակ չգիտեր, որ իր համար շատ գնահատելի Լեոնարդո դա Վինչին հեռավոր 16-րդ դարում իր նշանավոր գրառումների գրքույկում գրել է. «…Ես նկարները միշտ ստվերներից եմ սկսում»: Ու սա ևս մի փոքրիկ նրբագիծ է, որ վկայում է, թե ինչպես էր ձգվում թելը, իսկ այլ դեպքերում էլ` վերականգնվում ինտելեկտուալ արվեստի ավանդույթը համաշխարհային մշակույթում` սկզբնավորված երբևէ մեծն Լեոնարդո դա Վինչիի կողմից: Ի դեպ, այդ ուղղակի կապերն են մատնանշում նաև հայ նկարչի վաղ շրջանի նկարները:

4.

Գեղարվեստական տարածության սուբլիմացիան Երվանդ Քոչարի համար կարևորագույն բաղկացուցիչ էր իր ստեղծագործական որոնումի ներսում: Նկարիչը լուրջ փորձ է ձեռնարկում` երևան հանելու և վերաիմաստավորելու զուգահեռ տարածությունների բարդ ուրվագծերը. տարածություններ, որոնց ծավալները, ուրվապատկերները, գծերն առաջադրում են նրան կարևոր հարցեր` որպես գեղարվեստական ձևը հորինող բաղկացուցիչներ: Հայդեգերն իր «Արվեստը և տարածությունը» ուշ շրջանի աշխատանքում փորձում է վեր հանել այս կարևոր հարցը: Ահա այն. «Տարածություն, որն այդուհանդերձ, ավելի ու ավելի համառորեն է հրահրում ժամանակակից մարդուն իր իսկ վերջնական հպատակեցմա՞նը»: Այս հարցը նաև Քոչարի` դեռ երիտասարդ, բայց արդեն հասուն նկարչի համար էր կարևորագույնը. նա փորձում էր հասկանալ ժամանակակից մշակույթում կատարվող գործընթացների էությունը, սանձել այդ տարածությունը` սկզբում կտավի տիրույթներում, իսկ հետո` համատեղելով ճարտարապետության, գեղանկարչության ու քանդակագործության հետ: Հայ վարպետի արվեստի սինթեզն առաջ էր անցնում իր ժամանակից` ստեղծելով գեղարվեստական նախադեպեր նրա այլ գաղափարների համար՝ ի հայտ եկած միայն 50-ական թվականներին: Իսկ այն ժամանակ Քոչարը՝ Հայդեգերից հետո («Ժամանակը և կեցությունը» 1927թ.), կարողանում էր կրկնել. «Մտածենք նախ կեցության մասին, որպեսզի մինչև վերջ կշռադատենք այն` մինչև սեփական գոյությունը: Հետո կմտածենք ժամանակի մասին, որպեսզի մինչև վերջ կշռադատենք` մինչև իր իսկ սեփական գոյությունը»: Սա դարձավ Քոչարի հավատամքը ողջ կյանքի ընթացքում, ինչի շնորհիվ էլ նա կարողացավ պաշտպանել իր գեղարվեստական հակումները ամենատարբեր պատմական կատակլիզմների ժամանակ:

5.

Երիտասարդ նկարիչը ճանաչում էր կյանքը, որը հարցեր էր առաջադրում, իսկ ինքը փորձում էր լուծել դրանք. չէ՞ որ «արվեստն իռեալ կյանքն է, և նրա ճշմարտությունն այլ է, ինչ հենց կյանքի ճշմարտությունը»: Ահա դրանք` Քոչարին հուզող փիլիսոփայական հարցերը: Եվ ինչպե՞ս է 20-30-ականների Փարիզում Երվանդ Քոչարին հաջողվում գտնել ժամանակից առաջ անցնող արվեստի իրական սկզբնաղբյուրը կամ զարկերակը: Եվ արդյոք նա այդ Փարիզի աշակերտն էր: Կարծում եմ` և՛ այո, և՛ ոչ: Նա` իբրև մեծ ու իսկական տաղանդ, իսկույն շոշափեց իր գեղարվեստական աշխարհը. և այդ ներքին որոնումը ժամանակակից մարդու աշխարհն է` այդ բառի լիարժեք իմաստով: Նա սյուրռեալիստական նկարչության խճանկար ներմուծեց իր վեկտորը: Դա իր կյանքի ժամանակն է, և այդ Ժամանակը նշանակված է որպես ժամանակակցի խորհրդածումների բաղկացուցիչ մաս. այդպես են հայտնվում անցյալը-ներկան-ապագան «Ընտանիք. սերունդներ» (1925թ.) նկարում: Հատկապես այս աշխատանքը դարձավ վճռորոշ նրա ստեղծագործական ուղու մեծ սեգմենտի ապագա բովանդակության համար` դրսևորված «Սասունցի Դավթի» թեմայով. այստեղ և՛ քանդակագործական կերպար է, և՛ գրաֆիկական թերթեր են: Բայց այս մասին կխոսենք քիչ ուշ:

Ընտանիք. սերունդներ

Անհրաժեշտ է ասել, որ Քոչարը 20-ականների կեսից արդեն զատորոշում է նկարիչների այն խումբը, որի հետ կցանկանար խորհել գեղարվեստական ձևի շուրջ, ցուցադրվել: Սյուրռեալիզմը նրա համար որոնումի առավել բնահատուկ գեղարվեստական տարածություն էր: Ի դեպ, հենց Քոչարն է կրկին Փարիզ ժամանած Լեոն Թութունջյանին` եվրոպական ավանգարդի խոշորագույն ներկայացուցչին, մտցրել գեղարվեստի, մասնավորապես` սյուրռեալիստների շրջանակ: Ընկերները մեծամասամբ ցուցադրվում էին սյուրռեալիստների հետ, բայց պաշտոնապես չէին մտնում Բրետոնի ընկերակցության մեջ: Իսկապես, Ե. Քոչարը ձևականորեն չէր ստորագրում սյուրռեալիզմին վերաբերող, ինչպես և սյուրռեալիզմին հակասող որևէ փաստաթուղթ. հավանաբար դրա համար կային պատճառներ, որոնք անհրաժեշտ է տեսնել Քոչարի անկախ բնավորության մեջ, ինչպես և ուշադիր փնտրել Փարիզի արխիվներում: Գուցե նրան խանգարում էր սյուրռեալիստների առաջնորդի` Ա. Բրետոնի իշխանատենչությո՞ւնը: Այո՛, և՛ տարաձայնությունները, և՛ հակասությունները սյուրռեալիստների մեջ առավել քան բավարար էին: Մյուս կողմից` ոչ բոլոր նկարիչներն էին անդամակցում միավորումների. օրինակ` այդպես վարվեցին 20-րդ դարի չորս նշանավոր նկարիչներ` Բարլախը, Ֆինին, Դելվոն և Շագալը. առաջինը չմտավ էքսպրեսիոնիզմի մեջ, մյուսները` սյուրռեալիզմի: Ինչ-որ բան նաև Քոչարին էր խանգարում: Այդուհանդերձ, նա բազմիցս և հաջողությամբ ցուցադրվել է նրանցից շատերի հետ, և հատկապես այդ ուղղությամբ էր ընթանում իր դժվարին և անտրամաբանական ողջ կյանքի ընթացքում: Ես անվերապահորեն դասում եմ նրան սյուրռեալիստների թվին: Ինչ-որ մեկը կարող է առարկել, թե գեղարվեստական որոնումի մեթոդը զուրկ է այն «ավտոմատիզմից», որն առկա էր սյուրռեալիստների ստեղծագործության հիմքում: Բայց պետք է ասել` ոչ բոլորի մոտ: Օրինակ` ավտոմատիզմից չէին օգտվում Ռենե Մագրիտը, Պաբլո Պիկասոն, Պաուլ Կլեեն, Պոլ Դելվոն, Արշիլ Գորկին:

Հետաքրքիր է այլ բան. այդ շրջանի շատ սյուրռեալիստների հետ Քոչարն ունի ոչ քիչ ընդհանրություններ, այդ թվում և` Կլեեի: Վերցնենք Քոչարի աշխատանքները` «Վզպատով կինը» (1923թ.) կամ «Ծխամորճով տղամարդը» (1925թ.), և Կլեեի «Խաչակիրը» (1927թ.). զարմանալի է անհատի հանդեպ, ժամանակակցի դիրքորոշման հանդեպ վերաբերմունքի ընդհանրությունը: Թեկուզ և՛ մեկ, և՛ մյուս դեպքում մետաֆորը թաքցված է դիտողից և՛ մեկ, և՛ մյուս նկարչի վերլուծության ներսում: Իսկապես, այն մասին, որ Քոչարը սյուրռեալիստ է, բավականաչափ համոզիչ վկայում են թե՛ նրա աշխարհընկալումը, թե՛ աշխարհայացքը, թե՛ անգամ փարիզյան վաղ շրջանի` 1925-26 թվականների գործերի ոճաբանությունը (օրինակ` «Աղջկա դիմանկարը», «Աղջիկը խնձորով» կամ «Արևելյան կանայք»): Դրանք արտահայտում են ժամանակակից ձևերի և նրա կողմից ներդրված վաղմիջնադարյան հայկական մանրանկարների, քանդակների, ինչպես և Միջագետքի մշակույթի տարրերի նրա ընկալումը:

Աղջիկը խնձորով

Քոչարը սյուրռեալիզմի մեջ նաև տեսնում էր կատարելագործված նկարի որոնումը (ուժեղ ազդեցություն էր թողել Լեոնարդո դա Վինչին). ի դեպ, դա նրա մոտ գերազանց էր ստացվում: Միևնույն ժամանակ սյուրռեալիզմը հնարավորություն է տալիս բացահայտորեն փորձարարել ու ելք ունենալ դեպի ցանկացած գեղարվեստական տարածություն (լուսապատկեր. Երվանդ Քոչարից մինչև Հյուսիսային և Հարավային Ամերիկա, մինչև Ճապոնիա, ենթագիտակցականից և անգիտակցականից մինչև ծայրահեղ ռացիոնալիզմ): Սյուրռեալիզմը գեղարվեստական հոսանք է, որն անընդմեջ զարգացող էսթետիկական վեկտոր է, ու հենց այդ պատճառով էլ դեռ մինչև վերջ չի գիտակցված ու չի ուսումնասիրված: Մյուս կողմից` սյուրռեալիզմի դրոշի ներքո դեռևս չեն հավաքվել նրա բոլոր նշանավոր ներկայացուցիչները: Եվ հատկապես դա է, ըստ իս, Քոչարին հետաքրքիր թվացել նոր ձևեր ստեղծելու իր փորձերում: Նա զավակն էր հնամյա Հայաստանի, Միջագետքի, Պարթենոնի, հին Իրանի, անտիկ աշխարհի մշակույթի. և սրանք նրա հզոր հաղթաթղթերն էին: Քոչարը սա հրաշալի հասկանում էր և յուրօրինակ կերպով այս ողջ գեղարվեստական փորձը յուրացնում բնահատկորեն: Նույնպիսի մղումով և մշակույթների նույնպիսի ռեգիստրով, բայց էսթետիկական այլ դիտակետից էր տեսնում աշխարհը Արշիլ Գորկին` ևս մեկ հայ անհատականություն համաշխարհային մշակույթում:

Անկասկած է, որ հայ նկարիչը վերջնականապես ձևավորվել է հենց Փարիզում, և հենց փարիզյան դպրոցին էլ պատկանում է: Երվանդ Քոչարը որսացել էր հենց տրամաբանությունը էսթետիկայի զարգացման և սյուրռեալիզմի ձևակերտումի: Նա որսացել էր նաև ոճական սինթեզը, որն արտացոլում էր ժամանակակցի աշխարհայացքը: Եվ այս իմաստով նա առաջ էր անցել գործընկեր-գեղանկարիչներից: Հետագայում նա մշակում է այլաբանություն-նշաններ` ավելի ու ավելի ազատորեն և վստահորեն: Ինչ-որ առանձնահատուկ համոզմունքով, ինչ-որ կրքով: Սրա ապացույցները մենք կգտնենք 30-ական թվականների նրա շատ նշանավոր ստեղծագործություններում, որոնց վերապահված է կարևոր դերերից մեկը սյուրռեալիզմի պատմության մեջ: Որպես օրինակ` կարող եմ բերել հետևյալ ստեղծագործությունները` «Հուսահատություն» (1930թ.), «Պերսոնաժը տարածության մեջ» (1931թ.), «Կինը և ձին» (1931թ), «Մարդ-քաղաքը» շարքը (1933թ.), «Հարմոնիա» (1930թ.), «Homo sapiens» (1933թ.):

 Շարունակելի

Լուսանկարները՝ Երվանդ Քոչար թանգարանի կայքից

Հեղինակ՝ Ռուբեն Անգալադյան
Ռուսերեն բնագրից թարգմանությունը՝ Կարինե Ռաֆայելյանի

No Comments

Leave a Reply