Դերենիկ Դեմիրճյանի «Հովնան մեծատուն» դրաման հայաստանյան ընթերցողին ներկայացվում է առաջին անգամ: Այն մինչև 2018 թվականը եղել է անտիպ: Դրամայի բնագիրը վերծանել և հրապարակման է պատրաստել Դերենիկ Դեմիրճյանի տուն-թանգարանի վարիչ Կարինե Ռաֆայելյանը: Սփյուռքի ընթրեցողին դասականի երկը հասանելի է դարձել Բեյրութում լույս տեսնող «Բագին» պարբերականի միջոցով. այն շարունակաբար տպագրվել է 2018 թվականի 4-րդ և 2019 թվականի 1-ին համարներում: Ամիսներ առաջ այս ստեղծագործության առեղծվածային ճակատագրին և գեղարվեստական արժանիքներին անդրադարձող նյութ է հրապարակվել ardi.am-ում, որը կարող եք կարդալ հետևյալ հղումով :
Ardi.am
Դրամա 4 արարով
Գործող անձինք
Հովնան — Մեծահարուստ հայ
Նազե — Հովնանի կինը
Մարե — Հովնանի մայրը
Խորեն — Հովնանի որդին
Նունուֆար — Հովնանի հարսը
Հերիք — Հովնանի աղջիկը
Հայկ — Հովնանի թոռը
Սահակ — Նունուֆարի հայրը
Հասան բեյ — Թուրք բարձրաստիճան զինվորական
Թալալ — Մունետիկ
Վալի փաշա — Թուրք բարձրաստիճան պաշտոնյա
Ֆայիկ — Թուրք զինվորական պաշտոնյա
Աբրո — Խորենի հարսանիքի հյուրերից, ընչազուրկ հայ
Զարդար — Խորենի և Նունուֆարի հարսանիքի քավորը
Եղո — Խորենի հարսանիքի հյուրերից
Ջնդո — Խորենի հարսանիքի հյուրերից
Չավուշ — Հասան բեյի ծառան
Ա զապտիա
Բ զապտիա
Հյուրեր
Ծառա
Երեց
Հիվանդ կին
Պաշտոնյա
Քաղաքացիներ
Ա արար
(Հովնան մեծատունի սենյակը՝ փոքրասիական ճաշակով զարդարված: Դիմացի և ձախ պատերի տակ սաքուներ են՝ մինդարներով և մութաքաներով: Պատերին ու հատակին գորգեր ու կարպետներ են, դիմացի և ձախ պատերին՝ մի-մի երկաթավանդակ պատուհան՝ գույնզգույն ապակիներով: Դիմացի և ձախ պատերի անկյունում մի դուռ է, որը գլխավոր մուտքն է: Ձախ պատի մեջ ևս մի դուռ կա, որ կանանց բաժինն է: Սաքուները քառակուսի սյուներ ունեն, որոնց գլուխների խոյակները միանում են իրար՝ զանազան ծակոտկեն քանդակներով ոճավորված: Երեկո է: Պատերին ճրագներ են վառած: Հարսանիքի հյուրերը ներս են մտնում: Նունուֆարին և Խորենին՝ իբրև պսակված զույգի, շրջապատել են քավորը՝ Զարդարը, ջահել տղաներ: Հետևից գալիս են Սահակը, Ջնդոն, Եղոն և այլ հյուրեր):
Հյուրեր — (Բացականչում են): Հայ-հա՜յ, շնորհավո՜ր, շնորհավո՜ր, շա՜տ-շատ ապրեն, ոտքերը բարի՜:
(Բոլորը մտնում են ներս և բոլորվում շուրջանակի. դիմացը կանգնում է պսակվող զույգը, որոնց դիմաց Հովնանն է, Նազեն և Սահակը: Ձախ դռնից, ձեռքը բռնած, դուրս են բերում պառավ մարեին, որ կույր է և կորաքամակ: Երբ ամենքը բոլորվում են հարսի շուրջը, նվագը դադարում է):
Հովնան — (Մարեին) Մարե՛: (Մարեն չի լսում): Մարե՛:
Մարե — (Խուլ, պառավ ձայնով, կույր աչքերը տարածության մեջ) Ո՞վ է:
Հյուրեր — Տղադ է, Հովնանը, մարե՛, քեզ բան է ասում:
Հովնան — (Մարեի ականջն ի վար, բարձր) Մարե՛, օրհնե թոռիդ ու հարսիդ. ժամից
եկան, պսակվեցին:
Հյուրեր — Օրհնե՛, օրհնե՛: (Պսակված զույգին) Խորե՛ն, Նունուֆա՛ր, առա՛ջ եկեք, չոքեցե՛ք:
(Խորենն ու Նունուֆարը չոքում են մարեի դիմաց և ձեռը համբուրում):
Մարե — (Գլխի ընկնելով) Հա՛, հա՛… դո՜ւք եք: Ապրիք, բալանե՛րս, պսակով ծերանաք: Ծլիք, ծաղկիք, ջրի պես հորդորիք: Հովնա՛ն, սեղանդ հայր Աբրահամու սեղան ըլի: Աստված մարեիդ հոգին առջևդ առնե:
Հյուրեր — Ամե՛ն, Ամե՛ն: Հոգո՛վ կշտանաս, մարե՛, Աստված անուշ մահ տա քեզ:
Սահակ — (Առաջ գալով) Հովնա՛ն, աղջիկս չէ՛, թե տղիդ եմ տալիս, տղա՛ս եմ աղջկադ տալիս: Նրանց հույսն ու սյունը դու ես: Էլ ես չկամ: (Համբուրելով զույգին) Շեն սրտով մնաք, ցամաք աչքով, բալանե՛րս:
Հյուրեր — Ամե՛ն, ամե՛ն:
(Նունուֆարը մեկ-մեկ համբուրում է մարեի, Հովնանի, Նազեի և ապա ավելի պատվավոր ու հասակավոր հյուրերի ձեռքերը):
Հովնան — Դե՛, փա՛ռք քեզ, Աստվա՛ծ: (Մոտենում է մարեին և բռնելով նրա թևից՝ տանում նստեցնում է սաքուին: Հյուրերը ժպտալից դիտում են այս տեսարանը: Հյուրերին) է՜հ, համեցեք, էֆենդինե՛ր, նստեցեք:
(Հյուրերը նստում են: Պատկեր. մեջտեղում նստած է մարեն, աջ և ձախ կողքերին՝ Սահակը, Ջնդոն, Զարդարը, Եղոն և այլ պատվելի մեծեր: Ավելի առջևում՝ ձախակողմը, կանայք են, հասակավորները՝ սաքուին, ջահելները՝ հատակին, ծալապատիկ: Աջ կողմում՝ դռան մոտ, ջահել տղաներ են և սպասավորներ: Ձախ անկյունում կանգնած են հարսն ու փեսան: Հարսը՝ ձեռքերը բարև բռնած, երեսին թափանցիկ քող ունի: Փեսան կանգնած է նրա աջ կողքին՝ անշարժ և ջերմեռանդ):
Հովնան — (Որ բարև բռնած՝ կանգնել էր մարեի առջև, ծափ է խփում աջ ձեռով ձախ ափին, որ ծառան ներս գա): Է՛յ, տղա՛:
Ծառա — (Ձախ դռնից մտնում, բարև բռնած կանգնում է Հովնանի դիմաց): Էֆենդի՞ս…
Հովնան — Դուրսն ի՞նչ բանի են:
Ծառա — Հացը գցե՞նք:
Հովնան — Կեցի՛ր: Տվի՞ր աղքատների բաժինը:
Ծառա — (Զվարթ ու ճարտար) Էֆենդի՛, գելը կերավ, ծիտը ժողվեց, մուկը կրեց, ոտները մաշեց:
Հյուրեր — (Ծիծաղում են): Մեզ բան չեն թողե՞լ:
Հովնան — Լա՛վ: Ճամփորդների՞ն, հիվանդների՞ն…
Ծառա — Աշխարհք լիացավ, էֆենդի՛:
Հովնան — Աբրոն ինչո՞ւ չեկավ:
Ծառա — Աբրոն էլ՝ մյուս աղքատների հետ, ստացավ իր բաժինը:
Հովնան — Չէ՛, ուրախություն է, միասին անենք. ով որ դռանը կանգնել է, կանչիր ներս գան:
(Ծառան գնում է):
Երեց — Վարձքդ կատար, Հովնա՛ն:
Հյուրեր — Հայր Աբրահամու փայն ուտես:
(Ներս են մտնում Աբրոն և այլ աղքատներ: Հյուրերը հետ-հետ են քաշվում ձախակողմը և դռան մոտ տեղ են բաց անում նրանց համար):
Հովնան — (Աղքատներին) Անո՛ւշ արեք, նստեցե՛ք:
Աբրո — Աստված քեզ մեկին հազար տա, Հովնա՛ն պատվելի, նեղություն մի քաշի, մենք…
(Նստում է դռան մոտ, մյուս աղքատները հետևում են նրան: Ծառան ուրիշ ծառաների օգնությամբ ներս է բերում կերակուրներ, միրգ, գինի, ծաղիկներ և դնում հյուրերի առջև՝ փոքրիկ խոնչաներով):
Հովնան — (Ծառաներին ցույց է տալիս աղքատների կողմը): Այն կողմն էլ:
(Ծառաները սարքում են նաև աղքատների սեղանը):
Հյուրեր — (Հովնանին) Դե նստիր, Հովնա՛ն էֆենդի:
Զարդար — Թո՜ւ… Հովնանի ձևերը չվերջացա՜ն…
Հովնան — (Մոտենալով մարեին՝ մի պահ լռում է և արձանացած նայում նրան. կարծես մտքում խոսում է մեկի հետ: Հետո բարձրաձայն՝ մարեին) Մարե՜, հիշենք հներին, անցյալների՜ս: (Մարեն ուշադրությունը լարում է): Պապուկներ, մամուկներ, հին նախնիներ… ձեր շուքերը հիմի նստած են այս հարկի տակ: Առաքել պապուկ, Բաղդասար պապուկ… մամուկ Հերքո…
Մարե — (Մի տեսակ միստիկ ոգևորությամբ կցելով) Ղունկիանոս ապուպապ, Մերկեր ապուպապ, Ղևոնդ, Մագթա՜ղ…
Հովնան — Հին ապուպապեր, ձեր շուքը իմ օջախի վրա: (Նազեին) Նազե՛, արի մարեի աջն առ: (Հերիքին) Հերի՛ք, Հայկին բեր: (Հերիքը հյուրերի միջից առաջ է բերում փոքրիկ Հայկին): Հա՛յկ, տղա՛ս, արի մամումամիդ ձեռքը համբուրիր: (Նազեն և Հայկը համբուրում են մարեի ձեռքը): Մարե՛, աջդ տուր: (Մարեն մեկնում է աջը Հովնանին: Սա չոքում է, համբուրում, ապա վեր կենում): Նազե՛, գնա գործիդ: Հա՛յկ, արի մարեի գիրկը:
(Մարեն նստում է, Հովնանը Հայկին տալիս է մարեի գիրկը):
Զարդար — (Որ հիացքով դիտում էր այս տեսարանը): Օրհնվի՜ սովորութքդ, Հովնա՛ն, որ ամեն բանի բարակները գիտես: Երևում է, թե ծերին հարգելը ինչ անուշ խորհուրդ է:
Հովնան — (Ցույց տալով մարեին) Նախնիներս սրա կույր աչքերի միջից ինձ են մտիկ տալիս:
Հյուրեր — Նախնինե՞րդ…
Հովնան — Սրա չորս բոլորը նրանց շուքերն են նստած, և գիշերները նրանց փսփսոցը լսում եմ: (Հյուրերը մի ակամա ակնածանք են զգում): Է՜հ, առաջ քան խնջույք՝ հիշենք Աստված:
Երեց — Օրհնյալ է անունն Աստծո: (Ցածրաձայն կարճ աղոթք է մրմնջում, որից հետո վերցնում է գինով լի գուռը): Է՜հ, արդար Հովնանի աչքը ամենքին տեսավ, Աստված հաճեցավ: Կենդանությո՛ւն, հրամա՛ն է ձեզ, քե՛ֆ արեք:
Հյուրեր — (Գինի և օղի լցնելով գավաթները՝ խմում են): Հովնա՛ն պատվելի, տղադ ու հարսդ ապրեն:
Հովնան — Անո՜ւշ:
Հյուրեր — Ջանդ անուշ:
Զարդար — (Մտածկոտ) Ասեք թե բախտավոր հարսանիք լիներ, մենք էլ էս պատերազմի փորձանքներից ազատվեինք:
Հովնան — Փորձանքն էլ, փրկությունն էլ Աստծու ձեռին է:
Զարդար — Փորձանքը որ գա, ուրիշ բան կխոսես:
Եղո — Մա՛րդ Աստծո, թողեք մեր քեֆն անենք:
Զարդար — Չէ՛, կեցի՛ր, ես Հովնանին պիտի կապեմ: Թե նա ժողովարանի փիլիսոփան է, ես էլ դրսի փիլիսոփան եմ:
Սահակ — Հայ-հո՜ւյ, խնամուս կապե՞ս: Դու որ ուսումնարան էիր գնում, խնամիս ուսումնարանից գալիս էր:
(Հյուրերը ծիծաղում են):
Եղո — Ջանը՛մ, Հովնանն էլ, դուք էլ ինչ կուզեք, խոսեք: Շուկան ուրիշ բաներ են ասում:
Հյուրեր — (Անհանգիստ) Ի՞նչ, նորե՞ն լուր ունես:
Եղո — Ջարդ պիտի լինի:
Հյուրեր — Ջա՞րդ…
(Բոլորը նայում են Հովնանին):
Հովնան — Ջա՞րդ… (Քմծիծաղով) Խելքդ ո՞ւր է: Պատերազմը սահմանի վրա, մենք՝ ներսերը, քաշված մեկ անկյունը: Ջա՞րդ… Սահմանի վրա՝ գուցե: Բայց մեր քաղաքո՜ւմ… մտքեդ չանցնիս:
Եղո — Սահմանի վրա ջարդել են, էստեղ էլ կջարդեն:
Հովնան — Ասածդ հասկանո՞ւմ ես: Կարելի՞ բան է՝ հանգիստ ժողովուրդը ջարդել: Ապստա՞մբ ենք, թե՞ ավազակ… Ջարդը ուրիշների համար է:
Եղո — Անմեղ ենք, բայց պիտի ջարդեն:
Հովնան — (Սրտնեղ) Է՛հ, օրենք չկա՞:
Եղո — Չգիտեմ, բայց պիտի ջարդեն:
Հովնան — Աստվա՞ծ ուր է:
Եղո — Աստվա՞ծ… Աստված ո՞ւր էր հին ջարդերի ժամանակ:
Հովնան — (Մռայլվելով) Հին ջարդե՜րը… (Կարծես ինքն իրեն) Հա՛, դաժան բաներ էին… (Մի փոքր նշանակալից) Հին ջարդերը, սիրելի՛ք, դաժան բաներ էին, խոսք չկա: Բայց ես ձեզ ուրիշ բան ասե՞մ: Ահա ամենքդ էլ գիտեք՝ համարյա կառավարական բարձր պաշտոնյա եմ…
Սահակ — (Լրացնելով) Ազգապե՛տ…
Հովնան — (Ընդհատելով) Այդ ոչինչ: Դեռ օրենսգետ էլ եմ եղած: Օրենքի գրքեր եմ շարադրել: Այդ էլ ոչինչ: Շատ ազգերի օրինագրքեր եմ կարդացել: Բայց կարծում եք՝ իմ հույսը դա՞ է: Ոչ մի բան իմ սրտին այնքան նեցուկ չէ՝ անձի օրենք, պետության օրենք, որքան մի բան, որ միշտ աշխարհիս տակին նկատել եմ: Տեսեք՝ ժողովրդին կոտորում են, ոչնչացնում, նեղում: Բայց ժողովրդի արմատին ձեռ չեն տալիս, չեն կարողանում: Չի լինում: Չի եղե՜լ: Ձեզ բան ասեմ. շատ եմ մեջս կշռել ու տեսել եմ, որ մեկ վերջնական արդարություն կա Աստծո տուրուառության մեջ:
Երեց — (Երեսը խաչակնքելով) Փա՜ռք իր զորության:
Հյուրեր — (Նույնպես խաչակնքելով երեսները) Աստված մեծ է:
Հովնան — Այնպես որ, ճիշտ է՝ ապստամբներին կպատժեն, մի քիչ էլ բնակչությանը կնեղեն: Բայց որ ժողովրդի՞ն ձեռ տան, երբե՛ք: Մեր մասին որ խոսք չկա. մենք անվտանգ ենք: (Զվարթանալով) Օղի վերցրեք, էֆենդինե՛ր, Աստված է օրհնել մեր ուրախությունը:
(Հյուրերը զվարթանում են: Հովնանը վերցնում է օղին, մյուսները հետևում են նրան):
Զարդար — Կեցե՛ք, կեցե՛ք: Հովնա՛ն, մեկ էն ոտանավորդ ասա, էն որ ժողովարանը կարդացիր. ի՞նչ էր անունը՝ «Արարչական արդարությո՞ւն»: Հը՞: Ասա՛, ո՛տքդ պագնեմ:
Հյուրերից մեկը — Ծո՛, էս ինչ վեճի ու կռվի քաղաք է եղել ձերը: Մա՛րդ Աստծո, թողեք մի քեֆ անենք, է՜…
Սահակ — Մեր քաղաքի բերքն ի՞նչ է՝ կրոնի վեճ:
Հովնան — (Ուզում է օղի վերցնել: Հյուրերին) Է՛, կենդանությո՛ւն, ո՛ղջ լինեք:
Նազե — (Մոտենալով Հովնանին, կես լուրջ, կես կատակ) Դու մի քիչ օղուց հեռու. վերցնողներից չես:
Հովնան — (Զվարթ) Կնի՜կ, ափսոս քեզ, որ այս երեկոյի ուրախության խորհուրդը չես հասկանում: Տղա՜ եմ պսակում: Դեռ ինչե՜ր պիտի անենք այս գիշեր: (Խմում է օղին): Ա՛յ քեզ օղուց հեռու:
Հյուրեր — (Ծիծաղում են): Տեսա՞ք:
Նազե — (Հեռանալով, հյուրերին՝ կես կատակ) Խելքը պիտի կորցնի ուրախությունից: Սրա ուրախությունը մի քիչ փորձանքով է:
Հովնան — Քեֆիդ նայիր. կյանքը ուրախություն է:
Զարդար — Օհո՜, էդ դո՞ւ ես ասում: Ժողովարանը բարակ աստվածաբանություն ես անում, հա՜:
Հովնան — Գետնի վրա՞ ես, դե քեֆ արա, որ տակը չես:
Սահակ — Կերա՞ր: Ծո՛, քո վարպետը խնամուս աշակերտն է:
Հովնան — Ձգե՛, ձգե՛: (Աշուղներին) Դե՛, աշուղնե՛ր, զարկեք տեսնեմ:
(Աշուղները նվագում են մի շուրջպար):
Սահակ — (Հյուրերին) Դե՛, ելե՛ք:
Հյուրեր — (Վեր կենալով) Օհո՜, ծերերը ջահելացել են:
(Շուրջպար են բռնում: Մի երկու շրջան պարելուց հետո հները նստում են, նորերն են առաջ գալիս):
Սահակ — Կեցե՛ք, կեցե՛ք: Իմ աղջիկն էս անգամ կարգե դուրս պիտի խաղա: (Մոտենալով Նունուֆարին) Դե՛, աղջի՛կս, քե՛զ տեսնեմ:
(Մեջ է քաշում Նունուֆարին: Աշուղները նվագում են կենտապար, և Նունուֆարը սկսում է պարել):
Հովնան — (Որ արդեն մի քիչ գինով է, հանկարծ վեր է թռչում զվարթ): Կեցե՛ք, կեցե՛ք:
(Աշուղները լռում են, հյուրերը սպասում են նրան):
Սահակ — Հը՜, նախանձեցի՞ր:
Հովնան — Կեցե՛ք: (Սահակին) Դու աղջկանդ արժեքը այդպե՞ս իմացար: Ոսկիների վրա պիտի խաղացնեմ:
Հյուրեր — Ոսկիների վրա՞:
Հովնան — Իսկակա՛ն ոսկիների վրա: Աստված ինձ բախտ է տվել, ես նրան ուրախություն չեմ ցույց տվել: Հիմի պետք է ցույց տամ: (Գնում է դեպի ձախ սենյակը և դուրս բերելով մի արկղիկ, հանելով միջից մի փոքրիկ պարկ՝ գալիս է մեջտեղ): Իմ հարսն այն հարսներից չէ, որ ոտը գետնին դիպչի: (Հանում է ոսկիները և բռով տալիս ծառային): Ծո՛, ա՛ռ, շա՛ղ տուր: Փռի՛ր, փռի՛ր:
Զարդար — Ամեն բանի մեջ ուրի՜շ համ կգտնի:
Հովնան — (Ծառային) Վախվխելով մի՛ փռիր, շա՛ղ տուր: Ուրախությունից թանկ բան չէ՛: Հե՛րն եմ անիծել: Ունեմ-չունեմ չկա՛: Փռի՛ր: Դավիթ Մարգարեի պես պիտի խաղամ: (Ծառան չոքած փռում է ոսկին: Աշուղներին) Զարկեցե՛ք: (Աշուղները սկսում են նոր կենտապար: Նունուֆարին) Դե՛, հարսնացո՛ւ, քե՛զ տեսնեմ, առա՛ջ արի:
Նազե — Կեցե՛ք, ջա՛նըմ, ի՞նչ է անում:
Հովնան — (Հյուրերին) Դե ծա՛փ զարկեցեք: (Հյուրերը գայթակղված նայում են ոսկիներին և հափշտակված ծափ տալիս: Հովնանը՝ մոլեգնած, անհասկանալի հափշտակությամբ, նույնպես ծափ է տալիս: Նազեն սարսափած նայում է Հովնանին և ուզում է մի բանով արգելել, բայց կաշկանդված է նվագի և ծափերի ձայներով): Ապրե՜ս, հարսնացու:
Հյուրեր — Ջա՜ն:
(Հովնանը մեջ է ընկնում և ինքն էլ պարում Նունուֆարի դիմաց: Նա մոլեգնած է, իրեն կորցրած: Ամենքը մի տեսակ կատաղության մեջ են, բոլորի ծափերի, ձայների մեջ զգացվում է և՛ գայթակղություն, և՛ նախանձ, և՛ խելագար ուրախություն):
Նազե — (Սարսափած՝ Հովնանին) Կեցի՛ր, մա՛րդ Աստծո, կեցի՛ր:
(Ձայները լռում են):
Հովնան — Ի՞նչ կա, ի՞նչ եղավ:
Նազե — Կեցի՛ր, արածդ քեզ չի վայելում: Հասկանո՞ւմ ես: Կեցի՛ր, մի փորձանք կբերես:
Հովնան — (Գինով, զվարթությամբ) Կնի՜կ, Աստվա՛ծ հետս պարում է և հրամայում է՝ պարեմ. ի՞նչ փորձանք:
Նազե — Ասածդ ուրախություն չէ, Աստծուց վախեցիր:
Հովնան — Ես արդար եմ, և Աստված հետս է. աղքատներին տվի, հիվանդներին ղրկեցի. ի՞նչ մեղք ունեմ, որ վախենամ Աստծուց: Քեֆի՛դ նայիր: Ասածդ ի՞նչ է: Աստված այնպես է օջախս հաստատել, որ էլ բան չի դիպչի ինձ:
Նազե — Լռի՛ր, դու գինով ես… (Երեսը խաչակնքելով՝ անցնում է ձախակողմյան սենյակը): Աստվա՛ծ, չհանես ահը սրտիցս:
Հովնան — Հիմար խոսեցիր և պարը ավրեցիր: (Աշուղներին) Մեր գործին անցնենք: Դե զարկեցե՛ք:
(Աշուղները շարունակում են նվագել):
No Comments